Popularita nákupov cez internet neustále rastie, navyše počas pandémie a zavretých obchodov boli e-shopy „záchranou“ pre mnohých podnikateľov. Proces objednania tovaru, zaplatenia a evidovania platby, až po jeho doručenie k zákazníkovi však pozostáva z mnohých krokov. Akým spôsobom ho môže firme uľahčiť automatizácia pomocou ERP informačného systému pre Podnikajte.sk prezradili odborníci z praxe aj prevádzkovatelia e-shopov.

 

Blake Wisz ERP system, photo via Unsplash.com

Keďže sa dlhodobo venujeme tvorbe eshopov, tak oslovili aj nášho CEO Mareka Barta:

Za dôležité považuje definovať ciele, očakávania od prepojenia a mať jasné zadanie, ako má prepojenie fungovať. A toto všetko je podstatné dôkladne analyzovať ešte pred realizáciou prepojenia.

Jedným z prvých krokov je preverenie, či vôbec ERP alebo e-shop umožní prepojenie, v akej forme a za akých podmienok. Sú ERP, ktoré neumožnia prepojenie s e-shopom a nútia podnikateľov používať vstavaný e-shop od dodávateľa ERP. Je to nešťastné riešenie, keďže vstavané e-shopy ERP systémov sú generické, neumožňujú prispôsobenia na mieru a realizácia online marketingu nad nimi je veľmi komplikovaná. Taktiež sa ešte nájdu aj e-shopy, ktoré sa nevedia pripojiť na ERP alebo len veľmi komplikovane.

Zároveň odporúča uprednostniť také informačné systémy, ktoré ponúkajú prepojenie k e-shopu vo forme tzv. Rest API služieb.

 

 

Marek Barta podnikateľom radí, aby vo fáze analýzy riešenia definovali funkcionality, ktoré bude zabezpečovať e-shop a ktoré samotné ERP. Od toho podľa neho následne závisí forma prepojenia e-shopu s ERP, čo sa môže prejaviť napríklad na aktuálnosti stavu skladových položiek, ale aj ich cien. Taktiež v mnohých prípadoch spôsob prepojenia ovplyvňuje rýchlosť načítavania produktov v e-shope a celkový používateľský zážitok. Zároveň odporúča, aby firmy „nevymýšľali koleso.

 

Netreba nútiť tvorcov e-shopu programovať skladový systém alebo účtovníctvo. Sklad a účtovníctvo na e-shope totiž nebude fungovať podľa aktuálnej legislatívy. Čo ale funguje, je dobré prepojenie internetového obchodu s ERP. Podnikatelia by preto mali radšej venovať svoju energiu do definovania prepojenia (čo a kedy, za akých okolností prepojiť) a samotné účtovníctvo alebo sklad je lepšie implementovať ako hotové riešenie.

 

Chcete vedieť viac?