Medzi dodávateľom a vlastníkom eshopu by mala fungovať určitá chémia

S portálom Podnikajte.sk sme už spolupracovali na niekoľkých článkov. Naposledy sme sa rozprávali napríklad o tom, ako na eshope zvýšiť predaje a udržať si zákazníkov. Tentokrát si pre nás redakcia pripravila otázky týkajúce sa samotného vytvorenia eshopu a toho, na čo by sa podnikatelia mali v začiatkoch zamerať. Výsledný text nájdete tu. My sme sa rozhodli ponúknuť vám kompletné odpovede, ktoré ponúkajú ešte hlbší pohľad do zákulisia tvorby eshopov. 

Podnikajte.sk: Rozbehnutie e-shopu sa spája aj s vytvorením webovej stránky obchodu a naprogramovaním rôznych funkcií. Čo všetko si taký e-shop vyžaduje, čo by mal obsahovať, aby plnil svoje ciele?

Spustenie eshopu síce môže na prvý pohľad vyzerať ako jednoduchá záležitosť, no vybudovať stabilný a úspešný e-commerce projekt rozhodne jednoduché nie je. Bežní podnikatelia by si mali uvedomiť, že sa púšťajú do úplne novej oblasti, ktorá je podľa nás dramaticky odlišná od retailového predaja.

Záujemcovia o eshop by mali mať na pamäti niekoľko vecí. Pred tým, než sa vôbec dostaneme k funkcionalitám, je potrebné určiť na strane zákazníka človeka, ktorý sa o eshop bude starať a bude sa mu venovať. Vlastník eshopu zároveň musí pochopiť, že súčasťou správy webu je okrem bežnej údržby (pridávanie produktov, pripravovanie kvalitných produktových popisov a fotiek, cenotvorba, správa skladu) a expedičného procesu aj komunikácia so softvérovým tímom, ktorého sa stáva súčasťou. Bez ohľadu na výber technológie bude musieť pochopiť veľa vecí z technologického sveta a naučiť sa správne manažovať vývoj a smerovanie softvéru, ktorý si zakúpil alebo prenajal.

Keď tieto body splníme, prichádza na rad marketing. Veľa ľudí si myslí, že eshop si nejako sám nájde svojich zákazníkov. Opak je častokrát pravdou. Je nutné mať na pamäti, že eshop vyžaduje omnoho viac pozornosti ako “obyčajný” prezentačný web. Vlastník eshopu by mal vytvoriť priestor na aktívny online marketing, ktorý dostane jeho produkty medzi ľudí. V dnešnej dobe, kedy jedna bombastická online kampaň strieda druhú, je to časovo aj finančne náročná záležitosť, s čím treba počítať. Tiež netreba zabúdať ani na správu sociálnych sietí, blogu… Jednoducho povedané – pravidelne prinášať nový a zaujímavý obsah, ktorý bude predávať vaše produkty.

Akonáhle máme zadefinované podmienky, môžeme sa pustiť do samotného programovania. Eshop by mal zautomatizovať čo najviac úkonov a odľahčiť tak správu procesov. Určite treba myslieť na funkcionality, ako je prenos dát do skladového a účtovníckeho softvéru, alebo rýchla a efektívna expedícia tovaru (napr. vďaka funkcii automatizovanej tlače štítkov na balíky). Viacerých čitateľov asi sklamem, ale osobne si myslím, že neexistuje žiadna magická bombastická funkcionalita, ktorá by zo dňa na deň zvýšila novému projektu predaje o 2000%. Dôležité je mať tím ľudí, ktorý sa bude snažiť pochopiť koncových zákazníkov. Mal by im načúvať a citlivo vyberať funkcionality, ktoré pomôžu rozvíjať eshop krok za krokom tým správnym smerom. Ťažká časť je to celé vymyslieť, naprogramovať to je potom už relatívne jednoduché.

Podnikajte.sk: Aké možnosti má začínajúci podnikateľ? Je rozdiel medzi začínajúcim podnikateľom a zabehnutou firmou, ktorá chce e-shop ako nový predajný kanál? S akými nákladmi počítať, ak osloví profesionálov?

Čo sa týka softvéru, môžeme ho rozdeliť do 3 kategórii. Prvou je eshop na prenájom (Shoptet, Shopify), druhou možnosťou je open source riešenie ako je Magento, Prestashop alebo modifikovaný WordPress, a treťou možnosťou je programovať eshop na mieru.

Začínajúcemu podnikateľovi, ktorý si chce vyskúšať, ako jeho produkt funguje na trhu, odporúčame vybrať si prvú možnosť. Výhodou je nízka cena a veľké množstvo funkcionalít. Ak sa rozhodne pre druhú možnosť, je potrebné počítať s tým, že bude potrebovať programátora, ktorý sa bude o riešenie starať po technologickej stránke. Výhodou je, že takýto eshop je už možné upravovať na mieru. Posledná možnosť je určená pre skúsených podnikateľov, ktorí vedia, čo chcú, a ich riešenie si vyžaduje komplexné prispôsobenie na mieru. Cenovo sa pohybujeme od niekoľkých desiatok eur až po niekoľko desiatok tisíc ročne.

Investíciu do eshopu si je však potrebné dobre premyslieť a vždy počítať s tým, že je lepšie vyvíjať v menších krokoch a nové nápady hneď testovať na koncových zákazníkoch. Zároveň je potrebné myslieť na to, že investícia do marketingu by mala prevýšiť investíciu do samotného programovania. Budem sa opakovať, no vylepšovanie eshopu nestačí. Dôležité je vedieť produkty predať. Začínajúcim podnikateľom, ktorí nemajú skúsenosti, preto určite odporúčame vybrať si kvalitnú marketingovú agentúru, ktorá dokáže pomôcť práve s týmto kritickým bodom.

Podnikajte.sk: Na čo by sa mali podnikatelia zamerať pri výbere dodávateľa webového riešenia či grafika?

Medzi dodávateľom a vlastníkom eshopu by mala fungovať určitá chémia. Je dôležité, aby si obe strany rozumeli a spoločne viedli projekt správnym smerom. Pri tvorbe webu je tiež potrebné mať na mysli, že dodávateľ by mal byť partnerom otvoreným diskusii. Spoločne by ste mali tvoriť jeden tím tak, aby sa docielila synergia skúseností oboch strán.

Podnikajte.sk: Na čo myslieť pri tvorbe domény a s akými nákladmi treba pri doméne počítať?

Je vhodné aby názov domény mal nejakú spojitosť s podnikaním – či už s názvom firmy alebo ponúkaným sortimentom. Taktiež je fajn, ak je doména ľahko zapamätateľná a jej čítanie a písanie nie je zbytočne komplikované. V prípade medzinárodného eshopu je na to potrebné myslieť aj v iných jazykoch. 

Cena novoregistrovanej domény je okolo 10 EUR ročne. Avšak lukratívne domény, ktoré sa ľahko vyslovujú, obsahujú kľúčové slová a majú už nejakú históriu, sa môžu pohybovať aj v tisíckach EUR.

Viac blogov určených najmä pre majiteľov webov a eshopov nájdete v kategórii e-commerce