Vyskakovacie okná sú mŕtve. Alebo nie? - Bart Digital Products Vyskakovacie okná sú mŕtve. Alebo nie? - Bart Digital Products

Vyskakovacie okná sú mŕtve. Alebo nie?

Vyskakovacie okná sú tu s nami už poriadne dlho. Prvý “pop-up” využila webhostingová spoločnosť tripod.com na svojej webstránke ešte koncom 90-tych rokov. Tvorca sa odvtedy internetu ospravedlnil za tento svoj výtvor. Je sa ale za čo ospravedlňovať?

Vyskakovacie okná strácajú na popularite pre všeobecne rozšírený názor, že sú otravné, zhoršujú používateľský zážitok, prípadne majú za následok zvýšené odchody zo stránky. To je ale prípad aj zle navrhnutej registrácie alebo objednávkového procesu.

Dobre navrhnutý a rozumne umiestnený pop-up ale nemusí byť na škodu, práve naopak. Aké pravidlá je teda potrebné dodržať?

Obsah je dôležitý

Kontext obsahu vyskakovacieho okna by mal súvisieť s kontextom navštívenej stránky. Máte blog na e-shope? Ponuka na zasielanie newslettru nezaujme na produktovej stránke, ponuka na zľavový kupón zaujme na blogu menej ako pri produkte.

Personalizácia

Personalizácia ponuky podľa navštívenej stránky dokáže konverziu ešte zvýšiť. Čo tak ponúknuť zákazníkovi zľavu na konkrétnu kategóriu v prípade, že navštívil už niekoľko produktov, ktoré su do nej zaradené?

Načasovanie

Dôležitým faktorom je načasovanie. Prídete na stránku a hneď na vás vyskočí vyskakovacie okno. Ani len netušíte o čom tento web je, vidíte len vyskakovacie okno s ponukou odoberania noviniek. Tento bod úzko súvisí s kontextom. Nechajte zákazníka nech sa porozhliada okolo seba a keď sa bude zdať, že ho niečo zaujalo (prípadne aj nezaujalo a chystá sa odísť), zobrazte mu relevantnú ponuku.

Motivácia

Dôležité je vysvetliť protihodnotu. “Prihláste sa na odber noviniek”. Čo to konkrétne obnáša? Ako často dostanem e-mail? Uistite zákazníka, že ho nebudete zbytočne otravovať a prípadne mu aj ukážte, aké jednoduché je sa z odberu odhlásiť.

“Darček k nákupu zadarmo, zadajte e-mail”. Zákazník môže len a len tipovať, či pôjde o niečo pre neho hodnotné. Veľa z nich usúdi, že sa zaobídu aj bez neho. Zákazník potrebuje motiváciu k tomu, aby dobrovoľne poskytol svoju e-mailovú adresu. Nevyužívajte vyskakovacie okná na presmerovanie na obsah, ktorý je dostupný aj inak.

Keď už má na zákazníka vyskočiť okno, odškodnite ho. Ak klikol na nákup bez registrácie a vy by ste boli ozaj radi za registráciu, informujte ho stručne o najväčších výhodách registrácie (vernostný program, online reklamácie alebo podobne) a na dodatok mu sľúbte zľavu z prvého nákupu, ktorú by inak nezískal.

Vyskakovacie okno by sa nemalo stať bežným prvkom na stránke. Nikto nechce, aby na neho na každej podstránke vybehla nejaká nerelevantná a nezaujímavá ponuka. Pop-up by sa mal používať citlivo a relevantne.

A ak už sa nám nepodarí zákazníka presvedčiť, tak ho skúsme aspoň neznechutiť. Ak mi pri každej návšteve vyskočí tá istá ponuka, ktorú som už niekoľkokrát odmietol, prípadne na mňa vyskakuje ponuka na newsletter, na ktorý som sa už prihlásil alebo pop-up s výhodami registrácie, keď som dokonca prihlásený, tak niečo evidentne nie je v poriadku.

Sú teda vyskakovacie okná mŕtve? Jedine, ak ich zabijeme sami svojim prístupom k nim.