Bart Digital Products Bart Digital Products

Podnikanie sa komplikuje

Náš e-shop funguje, ale ako ho tak každý deň sledujem a preklikávam, napadajú mi stále nejaké drobnosti, ako ho vylepšiť. Nie len vzhľadovo, ale predovšetkým funkčne. Napríklad vyhľadávanie produktov by mohlo byť ešte prehľadnejšie a možno aj podrobnejšie. Tiež by som rád zaviedol nejaké akčné ponuky zákazníkom, ktoré by ich motivovali pre nákup u nás.

Navyše sa mi vôbec nepáči, že naša pozícia v sponzorovaných odkazoch na Google klesá. A ani tá návštevnosť na stránkach nie je bohvieaká. Nehovoriac o tom, že počet objednávok nepredstavuje ani percento zo všetkých návštev. Keďže tomu nerozumiem, potrebujem hovoriť s Bingom (to je ten kamarát, čo vytvoril e-shop). A to teda čím skôr. Predsa len sme so spoločníkom nejaké peniaze do reklamy investovali a ja by som rád videl výsledok.

Tak sme sa stretli. Nemal veľa času, ale stihol mi spočítať, koľko by ma tieto malé vylepšenia stáli. Veľmi sa mi to nepáčilo, no čo s tým narobím. Keď už ten e-shop mám, tak nech je aspoň dobrý, nie? No ale Bing ma zarazil informáciou ohľadom reklamy. Že už má všetky dohodnuté hodiny odpracované, takže buď mu doplatím viac, alebo sa mám uspokojiť so súčasnou pozíciou. A stihol ešte dodať , že do konca mesiaca sa môže stať, že naša reklama sa úplne prepadne.

Môjmu spoločníkovi som nové výdavky na stránku vysvetlil názorne. Prirovnal som internetový obchod ku tomu kamennému. Modelová situácia: máme obchod, dáme tam police, pokladňu, cenovky – ale neurobíme žiadne akcie. Žiadne „dva za cenu jedného“ alebo „nakúp do nedele, dostaneš zľavu“. Nič, čo by podnietilo zákazníkov ku kúpe. Alebo je možné si predstaviť, že všetok tovar máme nahádzaný v jednom veľkom kontajneri, a keď zákazník bude niečo konkrétne hľadať, nenájde to. Lebo sa mu to ani nebude chcieť hľadať a prehrabávať v takej hŕbe produktov na kope…

Uznal to, no opýtal sa ma, prečo sme to s Bingom neurobili hneď na začiatku. Bolo to v cene, tieto veci by fungovali a nemuseli by sme teraz riešiť ďalšie dorábačky. Priznal som, že niektoré veci nás napadli až za pochodu a očividne nám chýbal počiatočný koncept, hlbšia analýza. Ale stalo sa, tak to musíme vyriešiť. Reklamu zatiaľ nechávame tak, lebo doteraz to boli len vyhodené peniaze.

Lenže Bing nemá čas. On NIKDY nemá čas! Naháňam ho už týždeň, no bezvýsledne. Akoby sa pod ním zem prepadla. Nakoniec som natrafil na jeho spolubývajúceho z internátu. Bing odišiel, mal doma problémy s frajerkou. A samozrejme nepovažoval za potrebné sa ozvať ani napriek tomu, že mu toľko platíme. Spolubývajúci sa ponúkol, že sa na to pozrie. Povedal si o niekoľko desiatok eur viac (teda, o viac než dosť…) ako Bing. Čo iné mi ostávalo, ako súhlasiť.

Volal mi na druhý deň: bude to drahšie, než pôvodne predpokladal. Niektoré veci, ktoré chceme doplniť a upraviť, sa musia nastaviť úplne inak. A taktiež, že nepozná dobre softvér a Bing zas svoje úpravy nekomentoval, takže sa v tom nevie dobre orientovať.

No a nakoniec mi odporučil e-shop úplne prerobiť. Aby bol jednoduchší, lepšie fungoval a jeho softvér sa dal podľa potreby rozširovať a rozvíjať. Stálo by to…ani sa radšej nepýtajte koľko!

Čo teraz? Mladý predniesol naozaj rozumné argumenty, ktoré dávajú zmysel. Lenže do obchodu sa investovalo už viac ako dosť a môj spoločník nechcel pustiť ďalšie nemalé peniaze. A to som mu ani nepovedal všetko, čo mi môj nový internetový guru povedal. To by ma rovno zabil.

Rozhodli sme sa teda pre úpravu súčasného e-shopu, no ja mám pocit, že je to iba dočasné riešenie. Ale druhej strane dúfam, že to chlapec dokáže upraviť tak, aby obchod nejakú dobu dobre fungoval. Keď zarobíme, môžeme ho prerobiť.