Manžel už nejakú dobu nenápadne trúsil poznámky o akejsi lampe, ktorá je (podľa jeho opisu) ultra moderné, doslova sci-fi, zariadenie. Asi ju hľadal v obchodoch, lebo sa mi pravidelne v hypermarketoch strácal a nachádzala som ho v blízkosti oddelenia so svietidlami. A pretože by som mu zniesla aj modré z neba, začala som zázračnú lampu hľadať. Ako inak, na internete.

Prekvapivo to nebolo také jednoduché. Napriek presným inštrukciám – aký tvar, farbu, materiál a parametre MUSÍ mať.

Nejakú dobu to trvalo, ale podarilo sa. Objavila som lampu, ktorá zodpovedala požadovaným kritériám. Navyše za úžasne priateľskú cenu. Objednala som ju, zaplatila a potom nastali komplikácie.

Pôvodne mala doraziť do troch dní. Keď nič neprišlo ani za týždeň, začala som zisťovať, čo sa stalo. Pracovníci e-shopu mi odpovedali, že lampy boli vypredané, ale už je na ceste nová dodávka. Potom som sa dozvedela, že tá spomínaná dodávka sa oneskorila. Neskôr bola poškodená, a potom zas neprišli lampy vo farbe, akú som chcela. Bonusom bolo, že na to sa odmlčali a nakoniec mi oznámili, že lampa nie je. A ani nebude.

Celá táto tortúra trvala päť týždňov. Päť týždňov som im robila banku: mali k dispozícii moje peniaze a mohli si nimi robiť to, čo chceli.

Na moju otázku, prečo mi potvrdili objednávku, keď vedeli, že tú lampu nemajú, odpovedali alibisticky. Vraj e-mail, ktorý mi poslali, iba potvrdzoval obdržanie mojej objednávky a nie jej prijatie. A objednávka je záväzná, až keď ju prijmú – vraj sa mám pozrieť do obchodných podmienok.

Čo robiť v prípade, keď objednávka nie a nie doraziť?

Niektorí internetoví predajcovia neúmerne predlžujú dobu dodania tovaru (niektorí skutočne objektívne, iní sa len vyhovárajú). Máte len dve možnosti: buď o tovar veľmi stojíte a budete teda trpezlivo čakať, či predsa len nepríde. Alebo odstúpite od zmluvy, ak objednávka nebola spracovaná a doručená v zákonnej lehote. Následne môžete nakúpiť inde. V tomto prípade je predajca povinný vrátiť vám do 15 dní všetky zaplatené peniaze a zálohy. Zdôrazňujem všetky.

Hlavne sa nebojte ozvať. Nesmelosť sa v týchto situáciách nevypláca, nechcete predsa poskytovať úver pre nejaký internetový obchod!

Ak vám predajca robí problémy, neváhajte a obráťte sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI).

Keď príde niečo iné

Môže sa vám stať, že po otvorení balíka, zostanete prekvapení. Viete, ako je to s fotografiami nielen na internete. Aj Sharon Stone vyzerá ako dvadsaťročná. Čo potom taká lampa, kabelka, sveter, kreslo, pneumatika…

Ako riešiť, keď zakúpený tovar nemá takú kvalitu, akú ste očakávali?

Do 7 dní môžete tovar vrátiť bez udania dôvodu. S dvoma výnimkami – ak ide o tovar vyrobený na mieru alebo o rozbalený nosič, ktorý podlieha autorským právam (napr. DVD).

Ešte jedna nepríjemnosť sa môže prihodiť. Ak vám príde niečo úplne iné, ako ste si objednali. V prípade, že sa vám tá vec nepáči (na rozdiel od toho, čo ste si reálne objednali), zavolajte predajcovi, nech si ju odvezie. Samozrejme na jeho náklady.