Bart Digital Products Bart Digital Products

Keď nápad nestačí

Nedávno ma oslovil jeden známy s otázkou, koľko by stálo vytvorenie elektronického obchodu pre predaj pneumatík. Hneď mi napadlo…ach jaj, ďalší pneu shop, akoby ich už na slovenskom trhu nebolo dosť.

Áno, je mi jasné, že keď sa vonku pomaličky zozimieva a autá treba prezuť, tak mnohí ľudia dostanú nápad, že obchod s pneumatikami bude určite skvelý biznis. Každý ich potrebuje. Málokto sa ale zamyslí aj nad spôsobom, ako sa k úspešnému e-shopu dopracovať.

Dnes už na internetovom trhu nájdete nespočetne veľa elektronických obchodov s pneumatikami. Stačí, ak si do Google zadáte napr. slovo pneumatiky a zobrazí sa vám niečo okolo 8 410 000 výsledkov. Iba zo Slovenska.

Myslíte si, že si môj známy položil otázku, ako chce týchto niekoľko miliónov vyhľadávaní predbehnúť? A keď sa užívateľ k jeho stránke predsa len dostane, ako ho presvedčí, aby si aj niečo kúpil?Nie. Dnes už naozaj nestačí mať sortiment, o ktorom si myslíte, že je vysoko žiadaný a zároveň, že ho viete poskytnúť výhodne. To už dnes vie veľké percento vašej konkurencie.

Je nevyhnutné sa zamyslieť nad tým, čo vlastne chcem obchodom dosiahnuť a odpovedať inak, ako len zarobiť.

Čo by mal môj známy vedieť skôr, ako sa do e-shopu pustí?

Bude to dlhá cesta…

Každá začínajúca stránka vo vyhľadávačoch nie je zaradená. A ak sa tak stane, určite nebude na popredných pozíciách, práve naopak. Ak sa o e-shope nevie, tak nepredáva. Ak je vo vyhľadávačoch vzadu, tak sa o ňom nevie.

Spustením stránky sa všetko len začína

Stránka slabo umiestnená vo vyhľadávačoch sa musí spropagovať inou formou. Na mieste je platená reklama. Tá si samozrejme vyžaduje dodatočné náklady, s ktorými však treba počítať už na začiatku.

Sociálne siete hýbu svetom

Prepojenie na sociálne siete, práca s užívateľmi, získavanie a vyhodnocovanie spätnej väzby, prispôsobovanie stránky požiadavkám zákazníkov. To je to, čo sa dnes už pokladá za štandard. Bez intenzívnej aktivity v tejto oblasti sa povedomie o stránke bude šíriť ťažšie.

Dobre nastavená logistika je nevyhnutnosť

Netreba zabúdať na služby súvisiace s produktom. Je pekné, že nájdem cenovo výhodný produkt. Dostanem ho ale k zákazníkovi rýchlo alebo aspoň v čase, ako to mám na stránke sľúbené?

Rýchle reakcie na dopyty

Čo naozaj neznášam je, ak si niečo cez net objednám a čakám na odpoveď neúmerne dlho. Bez odpovede či potvrdenia objednávky, beriem obchod za neuzavretý. Úplne najúžasnejšie je, keď si niečo objednám, odpoveď žiadna a o tri týždne mi príde mail s textom: Vaša požiadavka bola akceptovaná. To mi dokáže kvalitne zvýšiť tlak. Žiaľ, existujú ešte aj takéto obchody.

Meranie a vyhodnocovanie spätnej väzby

Správanie sa užívateľov na vašom webe by malo byť pre vás určujúce (na základe toho je možné určiť, či je stránka úspešná).

Užívateľ vás vo vyhľadávačoch nájde, klikne na vašu stránku, listuje si na nej, dokonca si vloží produkt do košíka, a aj tak stránku opustí bez zrealizovania nákupu. Bez toho, aby ste tieto možné scenáre merali a sledovali, sa o nich nedozviete. Pritom veľmi veľa e-shopov stráca svoje peniaze práve kvôli tomu, že užívatelia nepochopili proces objednávky, musia zbytočne vykonávať veľa krokov, nesedí im štruktúra a jednoducho ich to prestane baviť. Boli by ste prekvapení, koľko objednávok končí v koši :) a nie platbou.

Spomenula som len niektoré z bodov, ktoré pokladám za nevyhnutné pre správne fungovanie e-shopu. Celkom by ma však z pohľadu užívateľa zaujímalo, čo prekáža na e-shopoch vám :)