Nové pravidlá Európskej únie, ktoré začali platiť od 3. decembra 2018 majú uľahčiť spotrebiteľom nákup v zahraničí prostredníctvom internetových obchodov. Ide o tzv. geo-blocking, ktorý sa venuje nasledujúcim trom oblastiam.

Prístup k internetovým obchodom zo štátov EÚ

Aktuálne sa pri niektorých zahraničných eshopoch stáva to, že pri príchode na ne vás automaticky presmeruje na ich lokálnu mutáciu, kde sú často ceny o niečo vyššie. To sa od tretieho decembra zmenilo. Takže pokiaľ máte český a slovenský eshop a na českom eshope chce nakúpiť slovenský zákazník, nesmiete ho automaticky presmerovať na slovenský eshop. Zákazníka môžete presmerovať iba s jeho súhlasom.

Zákaz odlišných podmienok pre nákup z rôznych štátov EÚ

Internetový obchod nesmie obmedziť pri nákupe zákazníka z iného štátu resp. inej národnosti, ktorý chce vytvoriť objednávku a dodať túto objednávku na adresu, kde internetový obchod štandardne ponúka doručenie. Napr. ak Čech nakupuje na slovenskom eshope a tento český zákazník si tovar nechá doručiť na Slovensko, kde internetový obhcod ponúka doručenie, musí to byť zákazníkovi umožnené. Neznamená to však, že internetové obchody sú povinné doručovať tovar v rámci celej EÚ.

Diskriminácia platieb

Pokiaľ internetový obchod poskytuje určitú platobnú metódu, nesmie ju odmietnuť na základe toho, odkiaľ je táto platba vykonaná. V prípade platobných kariet nesmie internetový obchod akceptovať iba slovenské Visa karty. Musí akceptovať aj Visa karty vydané v iných členských štátoch EÚ.

Nariadenie prináša pozitívne zmeny pre zákazníkov. Pre majiteľov eshopov toto nariadenie až také zásadné zmeny neprináša.