Bart Digital Products Bart Digital Products

Čo je pri tvorbe e-shopu naozaj kľúčové?

Možno vám pomôžem vyvarovať sa chýb (ktoré som urobil ja), keď trochu priblížim, o čom som s Barťanmi hovoril pri našom prvom stretnutí. Jedno je isté: ušetril by som si kopec času aj peňazí, keby som sa hneď v úvode obrátil na odborníkov.

Mal som síce pomerne lacné riešenie, ale keď som ho chcel rozvinúť a prispôsobiť svojim požiadavkám, tak bol Bing stratený alebo si nevedel dať rady.

Je alebo nie je Joomla zlá?

Vraj Joomla je veľmi dobré riešenie, ale nemal som pre jej inštaláciu a špecifické úpravy dosť skúseností. K jej rozbehnutiu treba mať pri sebe skúseného používateľa internetu, vo väčšine prípadov niekoho s technickým vzdelaním. A hlavne niekoho, kto už má podobnú skúsenosť za sebou. Ide o to, že len málo ľudí na Slovensku pozná Joomlu do detailov a vie s ňou plnohodnotne pracovať.

Narýchlo ju spustí veľa študentov, ale dotvoriť požiadavky na mieru nevedia. Hlavne v prípade e-shopov majú problém vyriešiť také veci, ako je nastavenie pravidiel pre vernostný systém, spôsob zobrazenia produktov, vyhľadávanie produktov a podobne. Nehovoriac o tom, že všetky tieto funkcionality je potrebné nastaviť tak, aby boli user friendly. A netreba zabudnúť aj na správnu optimalizáciu z pohľadu SEO. Pri Joomla je mínusom to, že má stále nový a nový release a prechod z jednej verzie na druhú je naozaj zložitý.

Prečo sa rozhodnúť pre profesionálnu firmu

V Bart.sk majú dlhoročné skúsenosti. Vedia, čo je pre dobré fungovanie e-shopu a webových stránok všeobecne potrebné. Veď ich vytvorili už viac ako 500!

Pýtali sa ma na propagáciu e-shopu. Povedal som im, že Bingovi som zaplatil za to, aby náš web bol medzi sponzorovanými odkazmi na Google. No akosi to nevypálilo veľmi dobre a po mesiaci sme to stopli…

Iba skutočný odborník dokáže e-shop pripraviť a ošetriť tak, aby sa vo vyhľadávačoch zobrazoval na popredných pozíciach. Následne mi vysvetlili, čo je to organické vyhľadávanie a takisto to, že Google Adwords, ktorý mi Bing navrhol, je naozaj skvelá vec. Ale zároveň dodali, že si vyžaduje človeka, odborníka, ktorý má čas sa tomu naplno venovať. A nielen pár hodín mesačne, ale neustále; počas celej kampane.

Točila sa mi z toho hlava. Spomenul som si na peniaze, na ich rozpočet…Na rovinu som povedal, že sú oveľa drahší ako Bing.

Keď Joomlu inštaluje profík, treba to zaplatiť

Predostreli mi teda relevantné argumenty. Správna inštalácia, prepojenie redakčného systému s grafikou a naprogramovanie rôznych funkčných častí, stoja peniaze. Implementácia je vlastne na celom procese najnáročnejšia. Poukázali zároveň na to, že samotný e-shop a redakčný systém mi dávajú prakticky zdarma, ale bez podporných funkcií ušitých na mieru. Preto je implementácia taká dôležitá a treba za ňu adekvátne zaplatiť.

Prečo je cena taká, aká je

Programátor musí byť veľmi schopný, aby dokázal rozpoznať a pochopiť individuálne potreby klienta. A samozrejme dokonalo ovládať možnosti internetu a programovanie. Nemôže zobrať iba hotovú časť a „nejako“ ju implementovať, spolu s pár funkciami. Každý obchod je totiž niečim špecifický. Každý má určité znaky a potreby, ktoré iné nemajú. A pri každom má jeho prevádzkovateľ odlišné predstavy, požiadavky a nároky.

Úlohou programátora spolu s analytikom je, toto všetko dohromady zladiť. Ďalej odporučiť zákazníkovi to najoptimálnejšie riešenie a prípadne mu „vyhovoriť“ niektoré nápady, o ktorých vie, že vedú do slepej uličky.

Popritom programátor spolupracuje s web dizajnérom na vizuálnej stránke e-shopu. To, čo vymyslí on, sa musí nejakým spôsobom zhodovať s predstavou klienta a zároveň aj programátora. Práve z toho dôvodu sa pri náročných riešeniach vytvárajú funkčné koncepty – tam sú jednotlivé časti a vzťahy medzi objektmi detailne nakreslené. Toto spolu s analýzou a diskusiou so zákazníkom je u nich prvým krokom. Až potom prichádza na rad už spomínaná grafika, jednotlivé implementácie a samotné programovanie.

Aj preto je pre Barťanov podstatnejšia analýza a správne zostavenie e-shopu. Redakčný systém mi dali zadarmo a zaplatiť si nechávajú len za analýzu a implementáciu. V takomto prípade je z dlhodobého hľadiska cena rovnaká, ako by som zaplatil študentovi…teda Bingovi.

K dispozícii vždy, keď budem potrebovať

Po zlých skúsenostiach s Bingom ma zaujímalo aj to, či budú po ruke v prípadoch, keď budem potrebovať poradiť. Ubezpečili ma, že sa nemusím báť. Ak si nebudem vedieť dať rady alebo budem chcieť upraviť či doplniť nejaké veci, budú stále zastihnuteľní. Pre zmluvných partnerov majú technickú podporu dostupnú 24 hodín. Navyše sa viem dovolať priamo programátorovi, ktorý môj projekt realizuje. Čo je veľkou výhodou, pretože keď je riešenie vytvárané jednou firmou od začiatku, pozná ho podrobne do detailov, a tak ho vie ďalej rozvíjať. A rýchlo :)

Profesionáli vedia predvídať

Web nie je len o jeho tvorbe, ale hlavne o analýze potrieb a poznaní návštevníkov webu. Z toho vyplýva správny návrh rozhrania pre používanie stránky a návrh dizajnu. Veľmi dôležitou vecou je aj meranie úspešnosti e-shopu, tvorba marketingových kampaní a podobne.

Barťania sa ma pýtali na ďalšie veci – potrebovali spoznať moje ciele, zámer, aký mám so stránkou, smerovanie webu, kto sú moji zákazníci a i. Keďže e-shopom rozumejú, vedia predvídať veci, ktoré mňa ešte nenapadli :)

O tom som sa už aj ja sám presvedčil pri svojom prvom e-shope, pri ktorom sa stále objavovali nové a nové veci, ktoré bolo treba riešiť a nikto s nimi nepočítal. Oni sa ich snažia predvídať. Zároveň vedia, čo úspech webu podporuje a čo mu pomáha. Programujú web tak, aby bolo jednoduché systém rozvinúť o rôzne nástroje, keď sa pre ich použitie časom rozhodnem. Na rozdiel od toho, keď mi obchod programoval Bing, ktorý nemal o mnohých funkciách a potrebách webu ani tušenie. Nainštaloval mi Joomlu, implementoval do nej pár funkcionalít a ako tak, to išlo. Ale keď som chcel svoj obchod rozvíjať a potreboval ďalšie implementácie, zistil som, že to nie je možné.

Mám dve možnosti

Zostať na úrovni, na ktorej som, alebo si nechať vytvoriť nový web u Barťanov. Druhý variant je dosť drahý, ale ak budem už od začiatku pracovať s profesionálnou firmou, so skutočnými odborníkmi, budú myslieť dopredu a počítať s možnosťami rozširovania. A keď si vymyslím niečo nové, dokážu môj nápad zrealizovať a integrovať do súčasného webu, pretože ho dokonale poznajú.

Ešte jedna vec mi nedala pokoj: čo keby som si namiesto Binga vybral niekoho schopnejšieho, niekoho, kto by vedel pracovať s Joomla lepšie?

Dostal som veľmi rozumnú odpoveď. Niekto by mi to mohol spraviť kvalitne, dobre si za to nechať zaplatiť, ale čo ak by potom nemal čas sa tomu ďalej venovať? Bol by som opäť na začiatku.

Preto je naozaj najlepšie, obrátiť sa na profesionálnu firmu. Keď je seriózna a má bohaté referencie, je dosť nepravdepodobné, že by sa stratila z povrchu zemského…