Čo je to použiteľnosť webu?

 

Existuje množstvo definícií a každý zo špecialistov si najradšej vyberá tú svoju. My sa však spoliehame na najjednoduchšiu:

Osoba s priemernými (alebo podpriemernými) technickými schopnosťami a skúsenosťami dokáže používať produkt bez problémov.

Dobrá použiteľnosť webu jednoducho znamená, že na vašej stránke ľudia nebudú musieť zbytočne premýšľať a cieľ, ktorý od stránky očakávajú dokončia s ľahkosťou.

angry the other guys GIF

Prečo myslieť na použiteľnosť?

  • o zlej použiteľnosti webu vám návštevníci stránky vo väčšine prípadov nepovedia
  • konkurencia na webe je od vás iba na klik

Používatelia majú tendenciu zotrvať pri produkte aj napriek tomu, že sa používa horšie. (V najhoršom scenári používatelia stránku opustia z dôvodu zlej použiteľnosti ešte predtým, než majú možnosť niečo nahlásiť) Použiteľnosť samotná nie je to, čo predáva. Koncových zákazníkov v prípade e-shopu omnoho viac zaujímajú ceny, sortiment alebo spôsob dopravy. Výsledkom je, že často sa o chybách v použiteľnosti webu ani nedozviete.

Na použiteľnosti stránky je potrebné pracovať pravidelne, aby sa nestalo, že napriek vášmu zaujímavému sortimentu používateľ vyhľadá konkurenciu iba napríklad kvôli tomu, že nebude vedieť vyhľadať produkt, ktorý potrebuje alebo nebude schopný dokončiť svoju objednávku.

5 tipov na zlepšenie použiteľnosti stránky

Prinášame  5 tipov, ktoré vám môžu pomôcť zlepšiť použiteľnosť webových stránok aj bez pomoci programátora.

Pozor na banerovú slepotu

Používatelia navštevujú denne množstvo stránok s reklamami. Reklamy teda podvedomo ignorujú. Snažte sa preto, aby užitočný obsah nevyzeral ako reklama.

Vyhnite sa používaniu marketingových a odborných pojmov

Určite poznáte situáciu, kedy v reštaurácii neveriacky pozeráte na jedálny lístok s ponukou: „deduškova panvica“, „hradné tajomstvo“, a iné. Neurobte rovnakú chybu aj na svojom webe.

Po hodinách internej práce často dospejete k pojmom, ako sú: „vecičky“, „dámska klubovňa“, „môj adresárik“. Napriek tomu, že týmto slovám rozumiete vy a váš tím, koncový používateľ im rozumieť nemusí. Nesnažte sa byť kreatívny za každú cenu. Uprednostite názvy, ktoré sú používateľom dobre známe.

Používajte kratšie a výstižné texty

Dlhé texty používatelia nečítajú, preskakujú ich alebo sa pokúšajú z nich rýchlo abstrahovať dôležité informácie. Nenúťme používateľov premýšľať nad dlhými textami.

Venujte sa štruktúre obsahu

Používateľ sa v dobre štrukturovanom texte ľahko zorientuje a nájde všetky potrebné informácie, ktoré by ho mohli zaujímať. Neštruktúrovaný text môže používateľa odradiť od čítania.

 

Všetko, čo je klikateľné nech vyzerá ako klikateľné

Základným navigačným prvkom stránky sú odkazy. Na to, aby sa používatelia k dôležitému obsahu vôbec dostali, musí byť na prvý pohľad jasné, čo je a čo nie je klikateľné.

Zdroje

[1.] KRUG, S.: Don’t make me think. San Francisco: New Riders 2014.

[2.] ŘEZÁČ, J.: Web ostrý jako britva. Litomyšl: BAROQUE PARTNERS 2014.

Chcete sa dozvedieť viac o použiteľnosti a ste zákazníkom bart.sk?
Registrujte sa na náš Web meetUp 2!