Tmavé používateľské rozhrania sa u používateľov za posledných pár rokov stali veľmi obľúbenými. Môžeme vidieť, ako niektoré z najpopulárnejších aplikácií a služieb ako Android, MacOS, Spotify, Instagram a Netflix, boli navrhnuté s ohľadom na tmavý režim.

Poďme si povedať, aké faktory by ste mali brať do úvahy pri výbere medzi tmavým používateľským rozhraním a svetlým používateľským rozhraním a čo je pre vašich používateľov najlepšie.

Načo sa zamerať pri rozhodovaní medzi tmavým alebo svetlým rozhraním

Rozhodnutie pre tmavé rozhranie sa často zakladá skôr na osobných preferenciách, ako na dôkladnom pochopení toho, čo je pre produkt správne. Ale rozhodnutie zvoliť si medzi tmavým alebo svetlým rozhraním by malo byť dobre premyslené. Namiesto toho, aby ste predpokladali, čo je správne pre váš produkt, by ste si mohli zodpovedať nasledujúce otázky:

Čo je cieľom vášho produktu?
Bude to produkt založený viac na vizuáli alebo na texte?
V akej hodine sa váš produkt bude využívať najviac?

Čitateľnosť textu

Množstvo textového obsahu je jedným z rozhodujúcich faktorov pre vaše základné rozhodnutie. Pre veľké bloky textu sa odporúča svetlé pozadie. Najmä vtedy, ak sa predpokladá, že používatelia strávia čítaním textu dlhšiu dobu. To je jeden z dôvodov prečo väčšina spravodajských portálov využíva väčšinou biele pozadie.

Naopak, tmavé pozadie môže byť správnou voľbou pre vizuálne pútavé produkty, ktoré si nevyžadujú množstvo textu. Hlavnou výhodou je, že takéto používateľské rozhranie sústredí pozornosť používateľa na vizuál.

Používateľské prostredie

Ak hovoríme o používateľskom prostredí, nemáme na mysli len to, kde používateľ váš produkt používa, ale taktiež to, kedy ho používa. Ako možno tušíte, tmavé používateľské rozhranie je vhodné prevažne pri produktoch, ktoré sa využívajú vo večerných alebo nočných hodinách. Naopak, svetlé používateľské rozhranie je vhodné pre denné použitie.

Väčšina zábavných služieb, ako napr. Netflix má tendenciu zvoliť tmavé rozhranie a to z dôvodu, že väčšina aktivít spojených so zábavou sa koná prevažne večer.

Čo je lepšie pre oči?

Biely text na čiernom pozadí spôsobuje, že oko sa viac namáha a zreničky sa musia viac otvoriť, pretože potrebujú absorbovať viac svetla. V takom prípade sa môže zdať, že sa biele písmená zlievajú do čierneho pozadia a text tak pôsobí rozmazane.

Taktiež ale treba brať ohľad aj na to, že tmavý režim môže znížiť namáhanie očí pri slabom osvetlení.

V zásade sa tmavý režim odporúča, ak využívate produkt za slabého osvetlenia alebo ak nemáte v pláne čítať text príliš dlhú dobu.

Prepínanie medzi tmavým a svetlým režimom

V niektorých aplikáciách sa môžete stretnúť s tým, že systém rozhodne za vás, kedy sa automaticky prepne do tmavého režimu. Väčšinou sa to deje v neskorších hodinách, kedy by mohla aplikácia príliš oslňovať používateľa. Napr. pri navigácii v automobile.

Druhý prístup, ktorý môžete zvoliť, je nechať rozhodnúť používateľa, ktorý režim chce používať na základe svojich osobných preferencií.

Záver: Tmavé alebo svetlé?

Vo všeobecnosti platí, že tmavé rozhranie je lepšie použiť všade tam, kde sa vyskytuje viac vizuálnych prvkov a menej textu. Napríklad služby na pozeranie filmov alebo hranie videohier.

Naopak, svetlé rozhranie je lepšie použiť vtedy, ak sa váš produkt používa prevažne počas dňa. Taktiež vtedy, ak je prevažná časť vášho obsahu založená na textoch.

Predtým, než sa rozhodnete pre jedno alebo druhé riešenie, by ste mali jasne pochopiť nielen výhody, ale aj nevýhody jednotlivých rozhraní a to či sa k vášmu obsahu hodia. Práve preto je potrebné svojim používateľom porozumieť a rozhodnúť sa na základe toho, čo pre nich bude najlepším riešením.

Potrebujete poradiť s atraktívnym webdizajnom?