Povianočné obdobie je časom zhonu a nákupov, a o to dôležitejšie je venovať pozornosť bezpečnosti na internete, kde hrozby číhajú takmer z každej strany. Pred nedávnom sme boli oslovení zo strany portálu košicednes.sk aby sme sa vyjadrili k tomu, ako sa nestať ľahkou obeťou internetových podvodov. Celý článok a naše vyjadrenie si môžete prečítať tu.

Ak by som to mal, ale ešte raz zhrnúť čo najkratšie: Aby ste neboli oklamaní, pozorne si prezrite stránku, na ktorej chcete nakupovať. Internetoví podvodníci si často zakladajú na kvantite a teda napodobeniny stránok sú síce často na prvý pohľad dôveryhodné, ale pri hlbšom preskúmaní a používaní sedliackeho rozumu často prídeme na to, že sa jedná o podvrh. Títo „sociálni inžinieri“ ťažia jednoducho z toho, že sa pokúsia okradnúť čo najväčšie množstvo ľudí štýlom: „Niekto sa už chytí“.

Zatiaľ, čo takýmto spôsobom sme chceli ukázať koncovým zákazníkom ako sa nedať okradnúť a ako nedať na svoj prvý dojem, teraz vám chcem porozprávať niečo o väčšine ľudí,  ktorí pri podozrivom obsahu skutočne spozornejú a okradnúť sa nedajú.

Väčšina z nás dokáže nepodarený podfuk odhaliť na prvý pohľad: zmiešaná angličtina s nepodarenými slovenskými prekladmi, ktoré vzbudzujú dojem, že ich prekladal Google Translate ešte za prvej republiky, zvláštne obrázky, pochybné texty, žiadne kontaktné údaje, nemožnosť vyhľadať eshop na Heuréke alebo zvláštna komunikácia na sociálnych sieťach, to všetko sú indície, ktoré nás odradia od nákupu.

Poďme teda varovať najmä samých seba a pokúsme sa poučiť z tohto zlého to, ako by naše reálne weby nemali vyzerať, aby neodrádzali potencionálnych zákazníkov.

1. Implementujte SSL certifikát

Toto sa hovorí už pomerne dlho. Google bude penalizovať, … napriek tomu je dobré si tento fakt pripomenúť: SSL certifikát sa stal štandardom, a to nie len z bezpečnostných dôvodov, ale aj preto, lebo je to prvá vec, ktorú by sme si mali skontrolovať pred tým než na webe zaplatíme kartou za tovar. Minimum, ktoré je potrebné spraviť aj pre staršie stránky je implementácia aspoň certifikátu, ktorý je zdarma, ako napríklad Let’s Encrypt.

2. Zákaznícka podpora

Osobne ak sa nedovolám do eshopu počas pracovných hodín, alebo na stránke vôbec nenájdem kontaktné údaje začnem sa mračiť. „Čo ak darčeky pre frajerku neprídu? Ale, však … nooo určite ma neokradli … alebo?“ Toto nie je pocit, ktorý chceme v návštevníkovi vyvolať, a preto je potrebné poskytnúť zákazníkom čo najlepšiu podporu, či už telefonickú alebo prostredníctvom online chatu. Často sa stane, ak máte toho veľa a tovar alebo služby nestihnete doručiť v správnom čase, majte na túto situáciu pripravený systém a dajte zákazníkovi vedieť prostredníctvom e-mailu, v akom stave je jeho objednávka.

Dobrou vychytávkou je aj založenie Poradne, kde ľudia môžu klásť otázky a vy budete odpovedať. Výhodou je, že takto si pomôžete aj so SEO optimalizáciou, nakoľko filtrované diskusné príspevky vedia zlepšovať kvalitu organického obsahu stránky a tak aj zlepšovať pozíciu v Googli.

3. Kvalitný obsah

Osobne som zástancom vysoko kvalitného obsahu v internetových obchodoch. Páči sa mi, ak si môžem na stránke prezerať topánočky, ktoré sa mi páčia na 4 fotografiách vo vysokej kvalite, alebo ak si môžem k najnovšiemu MacBook-u prečítať popis, prečo mám za neho zaplatiť toľko, koľko si pýtajú. Ako zákazník preferujem kvalitu nad kvantitou. Denno denne u nás vo firme niekto pracuje na importe produktov, denno denne analyzujeme rôzne zdroje odkiaľ a ako technicky naplníme eshop, takéto nástroje je, ale potrebné používať citlivo a naimportované produkty skontrolovať a prípadne doplniť.

Musíte sa jej jednoducho venovať… ?

Vyhradiť si priestor na to, aby ste svojmu milovanému produktu venovali potrebnú starostlivosť a aby ste ho čo najviac hýčkali – to je recept ako mať web, o ktorom si nikto nepomyslí toto nechcem. Niekedy je na to potrebný zásah programátora, ale vo väčšine prípadov to nestojí nič.

Súčasný vývoj, rýchlosť akou sa menia technológie, ale aj očakávania zákazníkov jednoducho potrebuje špeciálnu pravidelnú starostlivosť.

Napadá ma ešte jeden zlepšovák. Vyskúšajte svoju stránku pri jej správe používať ako koncový zákazník. Napríklad, ak nabudúce budete potrebovať vyhľadať produkt, skúste to neurobiť v admine, ale priamo cez vyhľadávač, ktorý používajú aj vaši zákazníci. Vyskúšajte vytvoriť objednávku ako oni, alebo prečítať si niečo o produkte, ktorý sami doma vlastníte. Aké jednoduché.

Chcete mať úspešný web alebo eshop?