Kontraproduktívne marketingové aktivity, ktorým sa radšej vyhnite

Aj zlá reklama je reklama. Fráza, ktorú pozná snáď každý, kto sa niekedy stretol s určitou formou propagácie. Vo svete ecommerce však táto veta naberá úplne iný význam. Nesprávne zvolená marketingová kampaň môže mať totiž katastrofálne následky – pokles predaja, negatívne vnímanie značky či dokonca stratu zákazníckej základne. V skratke, spoločným menovateľom všetkých zlých kampaní sú vyhodené peniaze.

Položili sme si preto dôležitú otázku: Ako sa týmto nežiaducim scenárom vyhnúť? Poďme sa spoločne pozrieť na to, ktoré marketingové aktivity môžu online biznisu skôr uškodiť, ako pomôcť. A ak sa v niektorej z nich nájdete, mali by ste spozornieť, a čo najskôr prehodnotiť svoju marketingovú stratégiu. 

1. Nevhodné použitie vyskakovacích okien

Pop-up okná vo všeobecnosti sľubujú vyššiu mieru konverzie. Zároveň však spomaľujú web a zhoršujú používateľský zážitok.

Skúste sa pri ich použití vžiť do role zákazníka, ktorý sa na uskutočnenie platby často musí preklikať aj piatimi rôznymi vyskakovacími oknami. Najprv naňho vybehne zľava za prihlásenie na newsletter, potom poštovné zadarmo pri nákupe nad 100 eur, odporúčané produkty a nakoniec ešte prieskum spokojnosti. A ak si nákup na poslednú chvíľu rozmyslí, tak aj upozornenie na opustené produkty v košíku.

Všetkého veľa škodí, a tak je to aj v prípade vyskakovacích okien. Zvážte preto, ktoré z nich sú pre váš biznis dôležité a nastavte ich tak, aby boli atraktívne. Inak môžu byť pre váš biznis kontraproduktívne.

Pro tip: Registrovaným zákazníkom by sa nemala opätovne zobrazovať výzva na odber newslettera. Ako na to? Pomocou cookies sledujte a ukladajte prihlásených používateľov. Následne nastavte pop-up okno tak, aby špecificky cielilo iba na ľudí, ktorí na zozname nie sú. Výsledok? Vyššia plynulosť prehliadania a lepší používateľský zážitok. 

2. Príliš časté push notifikácie

Má vaša mobilná aplikácia úspech? Gratulujeme! Naučili ste sa v nej úspešne využívať aj tzv. push notifikácie? Ešte lepšie! Ako však na túto formu propagácie reagujú zákazníci? Podľa prieskumov veľmi dobre, ale to len do momentu, kým ich nie je príliš veľa.

Čo hovoria čísla?

  • Prieskumy ukazujú, že už pri 2 – 5 upozorneniach týždenne dochádza k ich zablokovaniu. 
  • Viac ako 5 notifikácií za týždeň má za následok odinštalovanie aplikácie. 
  • Pozitívom je, že personalizované notifikácie prinášajú vyššiu mieru angažovanosti používateľov.

Pro tip: Uprednostnite notifikácie, ktoré majú pre používateľa hodnotu a riešia jeho problémy. Personalizujte ich. Aby ste vytvorili pocit exkluzivity, môžete prostredníctvom nich ponúknuť zákazníkom zľavu alebo obmedzenú časovú ponuku. Vyššia miera konverzie za to stojí!

3. Povinné a zdĺhavé vytvorenie účtu

Povinné vytvorenie účtu je tak trochu dvojsečná zbraň. Eshop, ktorý sa ho rozhodne zaviesť, musí rátať s jeho pozitívnymi aj negatívnymi dôsledkami. Medzi plusy jednoznačne patrí okamžitý prístup ku kontaktným údajom. Tie môžete následne využiť v prospech lepšieho cielenia reklamy či komunikácie ako takej.

S povinným vytvorením účtu však prichádzajú aj spomínané nástrahy. Ide totiž o druhý najčastejší dôvod, prečo ľudia nedokončia nákup. Existuje teda možnosť, že každý piaty zákazník opúšťa váš eshop úplne zbytočne.

Ako teda postupovať? Dôkladne sa zamyslite nad tým, aké výhody vám povinná registrácia prináša a zvážte, či sú dostatočné na to, aby vyvážili riziko 25-percentného poklesu tržieb.

Pro tip: Na to, aby ste zákazníkov motivovali k registrácii, nemusíte zavádzať povinné vytvorenie účtu. Akonáhle zákazník dokončí objednávku, vyzvite ho, aby si uložil svoje kontaktné údaje a zadaním hesla vytvoril účet. Jednoducho povedané, ide to aj bez nútenia :)

4. Nepremyslené mailingové kampane

Koľkokrát ste sa ako zákazník prihlásili na odber newslettra len kvôli zľave na prvý nákup? Každý ďalší email z obchodu však už pravdepodobne zostal bez povšimnutia. Podobne pristupujú k email marketingu tisícky ďalších ľudí. Ide to však aj inak. Bežný newsletter skúste vymeniť za užitočnejšie a na vytvorenie menej náročné automatizované emaily. Tie najlepšie sme spísali tu

A ak už odberateľov máte, dajte si záležať na tom, aby vaše emaily putovali priamo do ich hlavnej doručovacej schránky. Ako to dosiahnuť píšeme tu.

Čo hovoria čísla?

  • Priemerná miera otvorenia emailov z oblasti ecommerce je 15,8%.
  • Prieskumy ukazujú, že personalizované predmety zvyšujú mieru otvorenia až o 29-50%. Pre navodenie dôvery a pocitu dôležitosti preto skúste v predmete použiť napríklad meno zákazníka. 

Pro tip: Skontrolujte si aktuálnosť schránky, z ktorého vaše emaily posielate. Často sa totiž stáva, že ak zákazník na email odpovie, odpovede sa nikdy nedočká, pretože doručovaciu schránku nikto nesleduje. 

5. Neatraktívne a nevhodne prezentované zľavy

Ako motivovať zákazníkov k nákupu? Najefektívnejším nástrojom sú nepochybne zľavy, kupóny, cashbacky či darčeky k nákupu. Dávajte si však pozor na ich hodnotu. Stretli sme sa totiž aj s prípadmi, kedy obchodníci ponúkali za odber newslettra zľavu 2 či 3 percentá. Oplatí sa pre takúto sumu vôbec kopírovať zľavový kód? Vo väčšine prípadov nie.

Rovnaký princíp platí aj v prípade produktov vo vašom eshope. Ak sa pri každom jednom produkte zobrazuje zľava, je to rovnaké, ako keby ste zľavu neuvádzali vôbec. Zlacňujte preto len tie produkty, ktorých predaj vám prinesie úžitok, a vyberte pre ne cenu, ktorá je naozaj atraktívna. V opačnom prípade môžete pôsobiť nedôveryhodným či dokonca amatérskym dojmom.

Pro tip: Namiesto toho, aby ste pri produktoch zobrazovali veľkosť zľavy, zamerajte sa na to, aby boli produkty s najväčšou zľavou viditeľne odlíšené. Ľahko tak pritiahnete pozornosť k produktom, ktoré vašu cieľovku oslovia a povzbudia k nákupu.

Každá minca má dve strany, a to platí aj o marketingových aktivitách. Neexistuje žiadne univerzálne pravidlo, ktoré by sa dalo aplikovať na každého klienta. Čo funguje vám, nemusí fungovať iným. Ako si teda vybrať? Najlepšie, čo môžete urobiť, je spoznať svoju cieľovú skupinu a jej potreby či preferencie. A potom odporúčame už len skúmať, testovať, všímať si, čo funguje, a prispôsobovať svoje marketingové aktivity na základe získaných dát a spätnej väzby. A ak sa aj stretnete s neúspechom, nezúfajte. Možností je neúrekom a nabudúce sa to určite podarí :)