Spomedzi všetkých parametrov vývoja zohráva jednu z najdôležitejších úloh výber správnych nástrojov a technológií. Či už ide o programovací jazyk, emailového klienta, framework alebo knižnicu, jeden jediný prvok dokáže projekt posunúť na novú úroveň, alebo, naopak, úplne potopiť. Výberu tých správnych súčastí preto venujeme podstatnú časť analýzy a nebojíme sa skúšať aj netradičné či úplne nové riešenia, ktorých nasadenie potom dôsledne sledujeme. O nových technológiách, zaujímavých nástrojoch a vychytávkach sú aj naše novembrové inšpirácie. Ako vždy, aj tentokrát dúfame, že v nich nájdete niečo, čo budete môcť aplikovať aj na vaše projekty, aby boli čím ďalej, tým lepšie.
#health
Zdieľanie formulárov zabezpečí vyplnenie anamnézy doma a bez stresu
V posledných inšpiráciách sme písali o Medical history, kompletnej zdravotnej anamnéze pacienta dostupnej priamo v Crossuite aplikácii. Ako sa ale dáta do histórie pacienta dostanú? Pôvodne ich tu vkladali doktori či iní medicínski pracovníci pomocou personalizovaných formulárov. Odteraz však bude ich práca opäť o niečo jednoduchšia.

Do aplikácie Crossuite sme doplnili novú funkcionalitu – Shared form. Pomocou nej môže doktor ním vytvorený formulár pacientovi zdieľať. Informáciu o zdieľaní dostane pacient priamo na email, ktorého znenie si môže doktor personalizovať podľa potreby. Následne pacient v pohodlí domova a bez časového stresu formulár vyplní. Po uložení sa údaje odošlú do systému a sú dostupné k nahliadnutiu. V prípade, že ide o všeobecné zdravotné informácie, formulár môže byť pripojený k medicínskej histórii pacienta či liečebnému plánu, a zdieľaný so všetkými doktormi, ktorí sa o zdravie pacienta starajú. Na druhej strane, ak ide o špecifické či chúlostivé informácie, formulár je možné označiť ako dôverný – tým pádom si ho môže zobraziť len doktor, pre ktorého oči je určený.
Pre túto funkcionalitu sme v bart-e vytvárali frontend aj backend. Používali sme Capacitor vo frameworku Ionic, vďaka čomu sme mohli z jedného kódu vytvoriť funkcionalitu pre Android, iOS aj webovú aplikáciu súčasne. Formuláre sú vytvárané pomocou nástroja form.io, nad ktorý sme nasadili nadstavbu kvôli vzhľadu a komunikácii s API. Túto nadstavbu sme umiestnili na náš privátny gitlab package register (obdoba npm registry), čo nám umožnuje zdieľanie nadstavby pre form.io medzi oboma aplikáciami – tou, ktorú používajú pacienti aj tou, s ktorou pracujú doktori.
Veríme, že vďaka tejto novej “feature” odpadne doktorom opäť kus byrokratickej práce, aby sa mohli naplno venovať tomu, čo je dôležité – liečeniu pacientov.
#sport
Nový widget FAQ s napojením na štruktúrované dáta

Zákazníci platformy SportNet.Online majú odteraz v rámci služby CMS/správa obsahu možnosť využiť na svojich stránkach nový widget – najčastejšie dopytované otázky.
Administrátori doň môžu vkladať obsah typu otázka a odpoveď, a následne ho zverejniť návštevníkom webu. Veľkou výhodou widgetu je, že automaticky renderuje aj takzvané štruktúrované dáta, ktoré následne dokáže Google zobraziť priamo vo výsledkoch vyhľadávania. Odpovede na najhľadanejšie otázky sa tak dostanú k širokej cieľovej skupine, čo môže v konečnom dôsledku výrazne zvýšiť návštevnosť stránky.

Engine Next.js pre článkovú časť Sportnet-u
Portál sportnet.sme.sk prešiel v novembri viacerými technologickými vylepšeniami. Zoptimalizovali sme jeho rýchlosť, vymenili SSR a globálnu cache a skrátili celkovú réžiu načítania dát z mikroslužieb platformy Sportnet (CMS, Súťaže, TV program, Výsledky a pod.).

Nová verzia stojí na základoch frameworku Next.JS a najnovšej verzii Reactu 18. Next.js nám zabezpečuje rokmi a produkciou overené renderovanie stránok na serveri (SSR), kvalitný router, optimalizáciu obrázkov, buildu alebo načítavania potrebných javascriptov. O načítavanie dát a ich cachovanie sa zas stará knižnica React Query, ktorou sme nahradili Redux. V sekcii športových výsledkov je dokonca React Query použitá na ukladanie dát z WebSocket služby, ktorá pre prebiehajúce zápasy aktualizuje kurzy, výsledky aj samotný priebeh. React a Next.js spolupracujú veľmi dobre nielen na serveri, ale aj na frontende, pri prehliadaní portálu ako single page application (SPA).
Nová verzia portálu je aktuálne nasadená v testovacom prostredí, kde ju ladíme do dokonalosti. Tešíme sa na jeho skoré nasadenie do produkcie.
Všetky informácie z MS v Katare na SportNet-e prehľadne a okamžite

Počas Majstrovstiev sveta vo futbale 2022 v Katare zastrešujeme na SportNet-e kompletný výsledkový servis.
Program zápasov je rozdelený na dni aj skupiny a je doplnený o informácie o tipovacích kurzoch. Okrem nich si môžu návštevníci prečítať aj aktuálne články zo zákulisia a pozrieť online prenosy, tabuľky, zostavy tímov a profily hráčov. Nechýba ani prehľadný pavúk či stav bodov jednotlivých krajín v rebríčku Fifa. Novinkou je zobrazenie vždy najnovšieho podcastu Lexikón športu, ktorý si môžu fanúšikovia pustiť priamo na stránke.

#ecommerce
Eshop pre voňavú domácnosť
Do “rodiny” našich eshopov najnovšie pribudol vonavydomov.eu. Ide o internetový obchod, ktorý sa zameriava najmä na predaj voňavých olejov určených do prania, no v jeho databáze sú aj luxusné izbové vône, voňavé karty do šatníkov či vône do auta. Obchod beží na našom vlastnom systéme administrácie a vytvárali sme preň i dizajn.

Databáza dostupných produktov pochádza priamo od prevádzkovateľov, ktorým sme pri programovaní eshopu pomáhali aj s vytvorením systému na efektívne spracovanie prichádzajúcich objednávok. Tie pôvodne administrátori vkladali do systému ručne, čo bolo samozrejme veľmi zdĺhavé, preto sme na tento proces zaviedli automatizáciu. Rovnako sme pridali aj funkcionalitu hromadnej expedície.
Eshop spracuje mesačne stovky objednávok, čo znamená veľké množstvo emailov pre klientov. Aby prišiel každý z nich, využili sme na odosielanie automatizovaných emailov súvisiacich s nákupom Mailchimp doplnok Mandrill. Táto služba má podľa dostupných zdrojov za každých podmienok takmer 100% doručiteľnosť, čo je nesmierne dôležité v prípade emailov potvrdzujúcich objednávku alebo platbu. Služba sa oplatí najmä v prípade jednorázových kampaní – napríklad, ak spomenie eshop na svojej sociálnej sieti v príbehu niektorý zo spolupracujúcich influencerov, v tento deň sa výrazne zvýši počet objednávok, a systém si s tým musí vedieť poradiť. Okrem toho služba ponúka aj robustný šablónovací systém, kde je možné vytvoriť emaily presne podľa predstáv zákazníka.
Spomedzi ďalších vychytávok môžeme spomenúť napríklad sady produktov – zákazník si môže vyskladať vlastný balíček z dostupných vôní presne podľa svojich preferencií. Zaujímavé je aj šikovné upsell vyskakovacie okno, ktoré motivuje zákazníkov pridať si do košíka ešte jeden produkt a kúpiť tak sadu produktov za zvýhodnenú cenu.

Na eurobus.sk už nájdete aj informácie o meškaní spojov

Dispečeri dopravnej spoločnosti Eurobus majú vďaka neustálej komunikácii s vodičmi k dispozícii všetky informácie o meškaní spojov. Teraz majú možnosť zdieľať ich online a zbaviť tak cestujúcich zbytočného stresu.
Vytvorili sme novú podstránku eurobus.sk/meskanie-spojov, kde majú dispečeri možnosť informácie o meškaní publikovať. Do administrácie stránky majú vlastné prihlasovacie údaje a pomocou jednoduchého rozhrania dokážu zverejniť detail meškania a priradiť mu názov a dôvod. Cestujúci si následne podľa týchto oznamov môžu svoju cestu podľa potreby preplánovať a vyhnúť sa nechcenému čakaniu či prestupom. Veríme, že im táto novinka uľahčí cestovanie za rodinami počas vianočných sviatkov.
(Nielen) nový filter pre zdravotne-matrace.sk
Zákazník zdravotne-matrace.sk nás oslovil so špecifickou požiadavkou na vylepšenie filtra, od ktorej si sľubuje zlepšenie SEO. Spolu s touto úpravou bol implementovaný aj redizajn filtra. Ten bol presunutý do ľavého sidebar a celkovo zmodernizovaný.

Nový filter zabezpečuje, že ak pre určitú kombináciu parametrov existuje kategória produktov, ktorá dané parametre reprezentuje, zákazník nie je odkázaný na štandardnú parametrickú URL (/a[8]=15&a[7]=45]), ale priamo na “peknú” URL kategórie. Parametrické URL totiž nemajú z hľadiska SEO žiaden význam a nebývajú ani indexované. Do filtra sa preto snažíme dostať čo najviac URL vhodných kategórií, ktorých indexácia SEO vylepšuje.
Situáciu si môžeme ilustrovať príkladom: Ak existuje kategória pre latexové matrace, ktorá je dostupná na url “/latexove-matrace”, potom bude zákazník pri zvolení materiálu “latex” vo filtri presmerovaný priamo na URL “/latexove-matrace”, nie na parametrickú URL, ako to je v prípade filtrovania podľa parametrov, pre ktoré neexistuje vhodná kategória.
Z pohľadu SEO zlepšujú tieto novovytvorené odkazy na kategórie prelinkovanosť, vďaka ktorej sa indexovacie roboty dokážu v štruktúre webu rýchlejšie orientovať. Okrem týchto funkcionalít sme sa pohrali aj s dizajnom – pre lepšiu použiteľnosť sme zoznam kategórií presunuli do výsuvnej lišty a upravili aj mobilnú hlavičku.
