Odborná prax ako vstupenka do sveta IT 

Spomínate si ešte na svoju prvú pracovnú skúsenosť? Pamätníci si vybavia chmeľové brigády, výpomoc v bufete či v stánku so zmrzlinou. Letné dobrodružstvo, ktoré, okrem vytúženého zárobku, prinieslo aj množstvo nezabudnuteľných zážitkov. Dnes je už ale všetko inak. Stredoškoláci majú možnosť nahliadnuť do života pracujúcich ešte skôr, než začnú s letnými brigádami. Dôvodom je stredoškolská prax.

Študenti stredných odborných škôl sa už v druhom ročníku na dva týždne zdvíhajú z lavíc, aby si vyskúšali, aké je to pracovať v zabehnutej firme. Tu získavajú spolu s novými zážitkami aj prvé skutočné pracovné skúsenosti, ktoré im následne môžu otvoriť dvere do sveta príležitostí či pozitívne ovplyvniť ich budúce kariérne rozhodnutia. Myšlienka praktického vzdelávania je nám natoľko blízka, že sme sa do tejto iniciatívy rozhodli zapojiť aj tento rok. Počas štrnástich májových dní sme tak mali štyroch nových “kolegov”, ktorí svoj čas u nás využili naozaj naplno.

Na dva týždne programátorom

Zo skúseností vieme, že ak nás niečo baví, venujeme tomu o to väčšie úsilie. Výber zadania sme teda nechali v rukách samotných študentov. Martin, Matúš a Daniel preto pracovali na svojich vlastných projektoch. A ako využila trojica druhákov dva týždne pod vedením našich programátorov?

Vízia Martina bola jasná už na začiatku. Na prax k nám prišiel, lebo sa chcel zlepšiť v programovaní a naučiť sa niečo nové od ľudí, ktorí sa mu venujú profesionálne. Rozhodol sa nakódiť si športovú webstránku.

„Prvý deň bol zoznamovací. Spoznal som nových ľudí a ukázali nám celú firmu. Ujasnili sme si, ako budeme fungovať po celé dva týždne, a ako cieľ sme si nastavili, že každý z nás si vyrobí vlastnú web stránku.

Ďalší deň sme začínali stand-upom. Videl som, ako to vyzerá, keď má firma poradu, kde každý povie, ako stojí so svojou úlohou. Dostal som aj krátkodobé motivačné školenie, ktoré nás malo naladiť na správnu vlnu. Keď sme mali nastavené ciele a vedeli sme, čo ideme programovať, začal som so samotným vývojom. Začať bolo náročné a najťažšia na vytvorenie bola navigačná lišta v hlavičke. Musel som ju spraviť tak, aby sa zobrazovali športy aj na mobile.

Postupne som pracoval na ďalších funkcionalitách. Naprogramoval som hlavnú sekciu s aktuálnymi zápasmi a sekciu, kde budú blížiace sa zápasy. Pokúsil som sa aj o dynamické načítanie dát na góly, dokončil som maličké úpravy a môj projekt v podobe webstránky bol hotový.

Moju prácu som napokon poslal zamestnancovi na ohodnotenie. Jeho spätná väzba bola pozitívna, čo ma potešilo, pretože som sa pri jej tvorbe snažil, aby bola čo najlepšia. Nakoniec nás zobrali zamestnanci firmy na výborný obed, čím sme zakončili túto prax,“ opisuje Martin.

Podľa vlastných slov ale získal viac, než len nový web: Táto dvojtýždňová prax mi zároveň dala úplne iný pohľad na IT odvetvie. Dozvedel som sa nové veci a skúsil funkcie, ktoré som donedávna nevedel. Naučil som sa tiež vytvárať stránky, ktoré síce nie sú ako od profesionálov, ale každý musí niekde začať. Okrem toho som prekonal svoje doterajšie hranice v programovaní a spoznal som nových ľudí. Najviac sa mi páčil kolektív a prostredie, v ktorom som prax absolvoval,“ uviedol stredoškolák.

Jasnejšiu predstavu o budúcnosti má vďaka praxi už aj Daniel, ktorý pracoval na vývoji osobnej webstránky. Vo voľnom čase sa totiž venuje hudobnej produkcii ako DJ. A ako hodnotí čas strávený u nás? O programovaní stránok som doteraz nevedel až tak veľa. Dva týždne u vás mi však umožnili pracovať na sebe, a to najmä v oblasti web dizajnu a programovania.

Trojicu študentov uzatvára Matúš. Dlhodobo sa zaujíma o grafický dizajn, a každý úspešný dizajnér potrebuje svoje portfólio. Prax prešla rýchlo ako voda, no Matúš vďaka nej neodišiel naprázdno. Nakódil totiž funkčný prezentačný web a spolu s ním si domov odniesol ešte aj niečo navyše: „Odborná prax mi poskytla veľkú mieru sebadôvery a motivácie pre ďalšie odborné úsilie. Získal som cenný pohľad na pracovné prostredie a postupy v reálnom podnikateľskom prostredí. Rovnako oceňujem možnosť tvorby vlastného projektu a spoluprácu s odborníkmi, ktorí mi poskytovali podporu a rady.“

Stredoškoláci počas praxe v bart-e.

Za praxou až zo Žiliny

Nie je žiadnym tajomstvom, že časť študentov na prax nazerá ako na povinnú jazdu. Nemôžeme im to zazlievať, nakoľko je za tým veľakrát práve nedostatok príležitostí, umelo vytvorené partnerstvá s firmami či chýbajúci mentori. Aj preto sme sa rozhodli nastaviť spoluprácu so študentmi tak, aby fungovala, a motivovala ich vyťažiť z nej čo najviac.

Že sa nám ozvú študenti z Košíc, sme tak nejak čakali. Celkom určite sme však nerátali s tým, že sa nám ozve študent zo Žiliny :) Čo sa na prvý pohľad zdalo ako nemožné, sme však jednoducho vyriešili, a spoluprácu dohodli aj na diaľku. O to viac nás prekvapilo, keď sa Šimon rozhodol vycestovať a časť praxe “odpracovať” priamo z Košíc. Neodradilo ho ani skoré ranné vstávanie či 4 hodiny strávené vo vlaku. Povedzme si úprimne, kto z nás by sa na to dal? A presne tieto situácie nás motivujú pokračovať v tom, čo robíme.

Šimon, ktorý už vo svojom mladom veku ovláda hneď niekoľko programovacích jazykov a technológií, vyvíjal v rámci praxe svoju vlastnú aplikáciu. Navyše, ochotne podal pomocnú ruku aj ostatným spolupraktikantom a vyskúšal si teda nielen prácu programátora, ale aj mentora.

Pred začiatkom praxe sme sa sami seba pýtali, či tak krátky čas stačí na to, aby si študenti odniesli niečo viac, než len nové známosti. Šimonova spätná väzba však hovorí za všetko: Ak mám odpovedať na otázku, či bola pre mňa táto prax užitočná, tak jednoznačne áno. Naučil som sa pracovať s novými frameworkami, programami, aj to, ako sa vytvára architektúra projektu.

Študenti a ich mentori.

Čo bude ďalej?

Stredoškolská prax nie je len o prepojení teórie s praxou. Nemalo by ísť o spomínanú povinnú jazdu, ale najmä o príležitosť nájsť seba samého, rozvíjať nadobudnuté zručnosti a objavovať svoje talenty. V práci totiž trávime podstatnú časť nášho života. Možnosť nahliadnuť do fungovania konkrétnej firmy preto vnímame ako dôležitý aspekt vzdelávania. Študenti vďaka tomu získavajú prehľad o reálnom pracovnom prostredí a formujú si vlastné predstavy o budúcej kariére. Veríme, že našim dvojtýždňovým kolegom táto skúsenosť otvorila oči. Dúfame tiež, že ich podnietila k tomu, aby na sebe pracovali, či už pôjde o prácu v IT alebo nie. Podstatné je, aby našli samých seba a robili to, čo ich skutočne baví.