Bolo leto, keď sme sa dozvedeli o kampani “Do práce na bicykli”. Keďže je väčšina z nás športovo založená, a pár jedincov najazdí viac kilometrov na bicykli ako autom, bolo rozhodnuté 🙂  Musíme sa zapojiť! A tak sme sa rozhodli podporiť túto skvelú myšlienku.

Bicykel, ako dopravný prostriedok každého bežného dňa, sa už pomaly prestáva stávať raritou. Chudobná sieť mestských cyklochodníkov sa čo raz viac zapĺňa, o čom hovoria aj čísla. Len ľudia z Košíc a okolia najazdili do práca počas jedného mesiaca vyše 26 500 km a ušetrili tak 11 ton CO2. Celoslovenský výsledok tejto kampane je úctyhodných 930 170 km, 297 ton CO2, čo predstavuje 0,007% celkovej produkcie CO2 na Slovensku. 

A ako sme zvládali túto výzvu my?

Do kampane sa za firmu bart.sk zapojilo celkovo 8 kolegov v dvoch štvorčlenných tímoch. Od začiatku bol každý zdravo motivovaný odbicyklovať čo najviac km a okrem toho urobiť aj niečo pre svoje zdravie. Väčšina ľudí si podľa mňa ani neuvedomuje, o koľko krásy prichádza cestou do práce autom. Či už sú to východy slnka, vôňa lesa, jesenné hmly alebo ticho ranných mestských ulíc. Človek je správne naladený do pracovného dňa. A navyše spáli aj niekoľko kalórií. Okrem výhod je tu samozrejme aj niekoľko negatívnych vecí. Frustrovaní vodiči častokrát dokážu zdvihnúť adrenalín nebezpečným predbiehaním, prípadne vám doprajú rannú sprchu vodou z ostrekovačov. Počasie tiež nie je vždy ideálne, ale ani to nás neodradilo. Veď ako sa hovorí: nie je zlé počasie, iba zle oblečený cyklista.

 

Pár postrehov z pohľadu zúčastených


Osobne som si väčšinu svojich ciest premenil na dvojfázový tréning, kde som si cestu spestril zaujímavými cyklotrasami v košických lesoch. Pre niekoho stratený čas z práce a do práce, pre mňa štart dňa v podobe približne 2 hodín tréningu. V prípade, že som šiel priamo do práce, väčšinou som dorazil skôr. Ak to teda porovnám s mojou bežnou cestou autom. Priama cesta do práce sa skladá z 10 kilometrov jazdy a dvoch kritických križovatiek, kde väčšinou dobieham autá stojace v zápche prichádzajúce z môjho smeru. Úspešne sa mi takto darí dochádzať do práce, ak to počasie a okolnosti dovolia, počas celého roka.


Bicykel bol v tomto období už len ako doplnok k príprave na MMM v Košiciach. Škoda, že do najazdených km sa nepočítajú aj tie, ktoré boli zabehnuté.


Keďže bicyklujem celý rok, s Dominikom často zvykneme niekam skočiť pojazdiť po práci. Dochádzanie na bicykli nám teda nie je cudzie. Pri DPNB boli aspoň pre mňa najnepríjemnejšie nižšie ranné septembrové teploty. Naše mesto by sa mohlo inšpirovať u susedov v Prešove, kde sa naozaj snažia vytvoriť infraštruktúru vhodnú nielen pre autá, ale aj pre cyklistov, nakoľko trend dochádzania na bicykli bude so stále sa zhoršujúcou dopravnou situáciou rásť.


Doposiaľ som na bicykli chodil do práce len sporadicky, ale táto súťaž ma motivovala vytiahnuť bicykel aj viac dní za sebou. Je podľa mňa škoda, že táto súťaž trvá iba jeden mesiac, možno by nebolo zlé keby sa to zorganizovalo na dlhšiu dobu, napr. od apríla do septembra. Rád bicyklujem, ale skôr po cestách. A to je, bohužiaľ v Košiciach, pri stále rastúcej frekvencii dopravy problém, čo ma dosť odrádza od toho, aby som vybral bicykel. Som však celkom rád, že ma táto súťaž motivovala urobiť aspoň pár kilometrov.


Tak ako v iných tímoch, aj v našom tíme šlo hlavne o to mať ako celok čo najviac kilometrov. To, že popri tom som osobne splnil niekolko vlastných výziev, bol len bonus. Napríklad ísť do práce každý jeden pracovný deň bicyklom. Alebo sa hecnúť a ísť počas lejaku do práce, aj keď som vedel, že budem mokrý až na kosť. 


Začať bicyklovať ma motivovali kolegovia a príroda okolo Košíc. A tak som sa začiatkom leta rozhodol o kúpu nového bicykla. Odvtedy sa to stalo mojim obľúbeným športom. Skvelé, že hneď tento rok sa mi podarilo zúčastniť sa takej výzvy. Ja osobne som veľmi spokojný s výsledkami.


Jazda do práce na bicykli je pre mňa bežná rutina, keďže bývam neďaleko od práce. Našu septembrovú výzvu som rád prijal, ale v polovici septembra som ochorel a nášmu tímu som nepomohol ušetriť veľa CO2. Budem však naďalej veľmi rád jazdiť do práce na bicykli, podporovať super myšlienku tejto výzvy a šetriť tak čas aj životné prostredie.


Do práce chodím bicyklom alebo peši tak či tak. 

 

Na záver pár čísel

Celkovo sa nám podarilo na bicykloch najazdiť 1 246,68 km a pešo pri dochádzaní prejsť 101,21 km. Ako firma sme sa umiestnili na 187 z 1011.


Tím Rýchle šípy
(zľava Marek, Vojto, Dávid, Dominik)
Nabicykloval spolu 800,52 km a v Košiciach obsadil 7.miesto.

 


Tím OpenChlAPI
 (zľava Ondrej, Alexander, Stano, Luigi)
Obsadil 19. priečku s počtom najazdených kilometrov 446,16.

 

 

Chceš sa aj ty stať súčasťou nášho tímu a zúčastňovať sa tak s nami rôznych výziev?