Prvý kontakt
22. septembra mi na LinkedIn prišla správa od študentov z Univerzity Pavla Jozefa Šafárika, že by mali záujem spolupracovať s našou spoločnosťou na projekte v rámci súťaže Živé IT projekty. Priznám sa, že dovtedy som o živých projektoch veľa nevedel, len z počutia. Nápad ma ale okamžite zaujal. Témou projektu bolo zobrazovanie interaktívnych reklám v rozšírenej realite. Názov projektu bol AREA (Augmented Reality Ad). V popise projektu boli spomenuté moderné a zaujímavé technológie. Niektoré aj také, s ktorými som dovtedy nemal možnosť pracovať, a tak som v tom videl aj možnosť osobného rastu. Po dohode so šéfom sme sa rozhodli, že sa do toho pustíme a zoberieme si projekt pod naše krídla. :)
Prvé stretnutie
Prvé osobné stretnutie sme dohodli na 31. októbra u nás vo firme. Nieslo sa v profesionálnom, ale zároveň priateľskom duchu. Úvod do stretnutia nám pripravil Marek Barta. Na začiatku sme si stanovili ciele, ktoré by sme chceli splniť. Následne každý povedal, čo od projektu a spolupráce očakáva. Všetci sme sa zhodli na tom, že nechceme pracovať na projekte len z dôvodu získania zápočtu z predmetu. Chceli sme pripraviť funkčný produkt, ktorý bude pripravený na reálne používanie.
Práca na projekte
Okrem osobných stretnutí sme mali každý pondelok stand-up meeting po telefóne, kde sme preberali pokračujúce práce na projekte. Snažili sme sa držať časového harmonogramu, ktorý sme stanovili na začiatku projektu. Na meetingoch sme tiež riešili niektoré problémy, ktoré sa počas vývoja objavili a snažili sme sa spoločne nájsť riešenie.
V priebehu vývoja nám okrem iného napadla myšlienka využiť reálne dáta od našich zákazníkov a vyskúšať tak vytvoriť reálnu interaktívnu reklamu. Nápad oslovil nášho zákazníka pelikan.sk, ktorý bol ochotný dať nám k dispozícii reálne dáta o destináciách a cenách leteniek. Tieto dáta sme následne spracovali do interaktívnej reklamy, v ktorej sa vykreslila mapa Európy, s vyznačenými destináciami a animáciou lietadla. Používateľ si mohol vybrať destináciu a po výbere sa zobrazila tabuľka najlacnejších letov s odklikom na stránku pelikánu. Toto všetko bez nutnosti inštalácie akejkoľvek aplikácie. Potrebné bolo len preskenovať QR kód, čím sa používateľ dostal na stránku a zobrazila sa mu reklama. Hlavná myšlienka bola využiť tieto reklamy na miestach, na ktorých ľudia zvyknú čakať (zastávka MHD, letisko, atď.) a uvítali by spestrenie v podobe interaktívnej reklamy, v ktorej môžu prípadne získať nejakú zľavu.
K projektu sme sa tiež rozhodli natočiť krátke propagačné video. Výber lokácie padol na letisko Košice, ktoré priestormi dokonale zapadlo do nášho plánu reklamy na letenky. Okrem letiska sme natáčali aj na električkovej zastávke Idanská.
Technologický kútik
Jadrom našej aplikácie bol framework AR.js, ktorý slúži na zobrazovanie scény v rozšírenej realite. Aplikácia si ťahala dáta z API, ktoré bolo naprogramované vo frameworku Feathers. Dáta boli ukladané v databáze MongoDB. Okrem toho bola súčasťou projektu aj administračná časť, kde bolo možné vytvárať reklamy, lokality, kampane, atď. Táto appka bola vytvorená v Reacte.
Záverečná prezentácia
Záverečná prezentácia projektu sa konala 23.1.2019 v Univerzitnej knižnici TUKE. Celkovo bolo odprezentovaných 34 projektov. Od začiatku sme vedeli, že konkurencia je silná a prípadné umiestnenie na prvých priečkach bude dosť náročné. Prezentáciu za náš tím mal na starosti Jakub Ďuraš. Čas na prezentáciu bol stanovený striktne na 2 a pol minúty a ani o sekundu viac. Jakub mal však prezentáciu pripravenú veľmi dobre a zvládol to ako profesionál. Čo pred tak veľkým publikom nie je vôbec samozrejmosť. Po prezentáciách sa konala diskusia pri posteroch, kde mali účastníci a porota možnosť pýtať sa tímov otázky k projektom. Po diskusii prišlo vyhodnotenie. Vyhodnotených bolo len prvých 6 miest a tam sa nám žiaľ nepodarilo dostať. Čiže sme skončili na 7. mieste :-)
Záver
Všetci sme sa ale zhodli, že dôležitejšie ako umiestnenie je dobrý pocit z vykonanej práce a zo zaujímavého projektu, ktorý sa nám podarilo dostať do funkčnej podoby. Za našu firmu môžem prehlásiť, že sa určite budeme chcieť zúčastniť živých IT projektov aj v budúcnosti. Okrem množstva skúseností a kontaktov, ktoré nám projekt priniesol sa už jeden študent z nášho tímu hlási o pracovnú pozíciu v našej spoločnosti. Je to teda aj veľká príležitosť pre študentov vyskúšať si prácu so spoločnosťou a prípadne sa v danej spoločnosti aj zamestnať.
foto: KPI FEI TUKE