Bart Digital Products Bart Digital Products

Máme vášeň pre našu prácu? A iné hodnoty :)

Ak si do Wikipedie zadáte pojem hodnota vybehne na vás veľké množstvo definícií. Pojem hodnota si vieme vysvetliť z pohľadu filozofie, ekonómie, matematiky, proste rôzne. V takej informatike hodnota predstavuje sekvenciu bitov interpretovanú podľa nejakého dátového typu a kým sa my IT-čkári dennodenne s takouto hodnotou v práci stretávame, posledný májový víkend nás zaujímali hodnoty iné.

Riešili sme hodnoty firemné.

Kto náš blog sleduje pravidelne, možno si spomenie, že sme túto tému načrtli už na poslednom teambuildingu, kedy sme sa venovali vízii a poslaniu a tento víkend bol naviazaním na ten posledný.

Nie je to téma ľahká a preto sme, ako inak, vyrazili do nami obľúbenej Levočskej Doliny a Levočského rezortu, kde keby steny mali uši, vedeli by rozprávať napríklad o tom, že sme diskutovali o našej vášni k práci, o rozhodovaní sa na základe dát alebo o tom, že neskrývame problémy …a o mnohom ďalšom.

Keďže náš tím za posledné mesiace značne narástol, oficiálne sme si takto v novej zostave odprezentovali našu víziu, piliere a ciele.

 

Tak, ako je to téma ťažká na diskusiu, rovnako ťažké je aj priblížiť priebeh tejto debaty v pár riadkoch. A tak to skúsim na príklade.

Keď som si vyberala vysokú školu, vedela som od začiatku, že musí byť matematicko – technického charakteru. Hlavne tá matematika bola vždy to, čo ma bavilo. Vyhrala to nakoniec FEI-ka a elektrotechnika a hoc som nevedela, čo presne po skončení budem robiť, určite to malo byť niečo s číslami a  IT zamerané. O FEI-ke je, aj bolo známe, že jej absolventi majú výborné možnosti uplatnenia sa po, ale aj počas štúdia. Škola sa sama týmto aj chváli na svojom webe a tak to rozhodovanie bolo ešte o niečo ľahšie.

Veď ak viete, čo firma/škola chce dosiahnuť, akú víziu má, určite sa s ňou viete ľahšie stotožniť/nestotožniť.

Vízia našej spoločnosti znie:

Vytvárame najatraktívnejšiu spoločnosť tvoriacu digitálne produkty na Slovensku.

To je to, čo chceme spoločnými silami v horizonte pár rokov dosiahnuť a veríme, že prostredníctvom pilierov a firemných hodnôt sa nám to podarí.

Vrátim sa späť na vysokú školu.

Čo mi ešte okrem vízie dobrého uplatnenia sa, uľahčilo rozhodovanie sa?

Napríklad taká možnosť vzdelávania sa a štúdia v zahraničí .

Vedomie toho, že škola mi poskytne možnosť vycestovať, vzdelávať sa v zahraničí, a že mi to ešte aj zaplatí,  bolo obrovské plus.

Rovnako je veľkým plusom to, ak má firma definové a jasné, aké sú jej  základné piliere.

Body, na ktorých stavia, ktorými sa riadi, a prostredníctvom ktorých umožňuje dodržiavať firmené hodnoty.

V bart.sk sú tieto piliere 4:

  1. Vzdelávanie sa
  2. Inovácie
  3. Proces
  4. Kvalita

4 oblasti, na ktorých si firma zakladá, a v ktorých sa realizuje a podporuje svojich zamestnancov.

Či už je to vzdelávanie prostredníctvom konferencií, vzájomné vzdelávanie prostredníctvom Frontend Masters Košice eventov, inovačný board, ktorý vo firme slúži na zdieľanie inovácii v rámci projektov alebo samotný proces, ktorý spoločne ladíme.

Všetky tieto body nám umožňujú dodržiavať firemné hodnoty, no a zároveň vďaka hodnotám upevňujeme naše piliere. Je to taký obojstranný proces.

Ak sa pozriem na moje štúdium na vysokej škole, hodnoty, ktorými som sa pri štúdiu riadila a firemné hodnoty našej spoločnosti, nájdem tu veľa prienikov.

Hodnota 1: Máme vášeň pre našu prácu.
Ako tím robíme všetko pre úspech tých, ktorí sa na nás s dôverou obrátili.


Nemôžem povedať, že ku elektrickým obvodom som na škole prekypovala vášňou :D, ale vyletieť v prvom ročníku by asi nepotešilo mojich rodičov, ktorí ma v štúdiu podporovali a financovali ho. Matematika to bola iná téma. Na tú som sa do školy tešila.

Podobne je to aj v práci. Sú úlohy, ktoré ma bavia a potom tie, ktoré proste spravím lebo sú potrebné. Vždy sa snažím, aby boli klienti, ktorí sa na nás obrátili, spokojní. A rovnako aj kolegovia, ktorí sa pre nás rozhodli a dôverujú nám.  Preto je táto firemná hodnota dôležitá. Ak niečo robíme s vášňou, ide to ľahko. Ak to ľahko nejde, treba si uvedomiť, že čokoľvek čo robíme, nerobíme len pre nás. Robíme to pre náš tím a našich klientov. A ak to nejde ani vtedy, otázka znie: robím správnu prácu?

Hodnota 2: Vytvárame digitálne zážitky
Myslíme ako používatelia našich riešení. Rozhodujeme sa na základe dát.


Doteraz mám v živej pamäti, ako som na výške programovala práčku. Odčerpávanie vody, žmýkanie atď atď. Doma som stála pri práčke a rozmýšľala, na ktorú funkciu som zabudla.

Skúšajúci ju odhalil ľahko a susedia by asi ohluchli, kebyže ju reálne mám doma. A teraz viem, že chyba bola v tom, že som sa na práčku nepozerala ako užívateľ. Veď čo že je hlučná, hlavne že perie :-D

Táto hodnota je veľmi dôležitá, pretože človek po vysokej/na vysokej škole nemá mnohokrát skúsenosti ani priestor, aby rozmýšľal ako používateľ riešení. No vďaka tímu naokolo a možnostiam, ktoré vo firme má, sa táto potreba na neho prenáša. A to práve prostredníctvom už spomínaných pilierov. Byť súčasťou UI/UX testovania, mať k dispozícii  grafy a zozbierané dáta a učiť sa ich interpretovať, aj to je súčasťou vzdelávania a nášho procesu.

V dnešnej dobe už otázka neznie ako niečo spraviť, ale ako niečo spraviť tak, aby to bolo pochopené a používané. A táto hodnota v tom nám a našim klientom pomáha.

Hodnota 3: Zlepšujeme sa
Neustále hľadáme najlepšie riešenia vo všetkých oblastiach.


Dať mi trojku z fyziky bolo nemysliteľné viac pre moju profesorku ako pre mňa. Vyrazila ma zo skúšky s tým, že mám naviac a mám prísť zas. Naštvalo a namotivovalo ma to, ale pocit, keď som jej aj sebe dokázala, že ozaj mám naviac bol na nezaplatenie. Preto hodnota, že vždy sa dá všetko urobiť lepšie je na mieste. A platí to tak pre novú, ale aj staršiu generáciu vo firme, lebo nesmieme zabúdať na potrebu celoživotného vzdelávana. Hovorí sa, že čo vás v škole naučia, vám vystačí pri práci na 7 rokov a čo ďalej? A nejde len o technológie. Ide aj o ľudí okolo, spôsob ako niečo robíte. Predstavte si, že idete po ulici a každý z nás zdvihne jeden papier, špak alebo inú špinu. No nebolo by okolo nás aspoň trochu čistejšie? Samozrejme  ideálne by bolo, aby sme ten bordel na zem nehádzali a vážili si naše okolie a to nás privádza k hodnote číslo 4.

Hodnota 4: Rešpektujeme svoje okolie
Plníme to, čo sľubujeme, budujeme dôveru a vždy jednáme na rovinu. Pomáhame si navzájom a myslíme na svoje okolie.


Predstavte si semestrálny projekt, ktorý robíte vo dvojici a práce ste si rozdelili tak, že prvú časť robí niekto iný. Dohodnete si termín a čakáte a čakáte. Už dávno je po termíne, kedy ste mali na projekte pracovať vy. Vaša známka je v ohrození. Je to frustrujúce, že?

Rovnako sa určite cíti aj klient, ktorý čaká na svoj eshop a deadline sa stále posúva. Alebo kolega frontendista čaká na funkčné API a nie a nie sa ho dočkať. Bude chcieť pri najbližšej úlohe/zadaní s Vami spolupracovať? No asi ani veľmi nie, keď si jeho čas nevážime, sľubujeme nesplniteľné. A možno stačilo byť úprimný a požiadať o pomoc, viac informácií, pýtať sa.

Hodnota 5: Sme otvorení
Problémy neskrývame. Hľadáme možnosti ako spoločne a férovo napredovať.


Priznať si chybu, že niečo neviem, podcenila som analýzu alebo niečomu nerozumiem je v poriadku. Problémy sú na to, aby sa riešili a neskrývali, lebo časom sa objavia tak či tak. A čím neskôr, tým vo väčšom. V prípade technológii, kedy odsúvaním problému narastá technologický dlh projektu, je o to potrebnejšie o problémoch informovať a v rámci tímu ich riešiť. Neobviňujeme sa navzájom, lebo jedine takto vieme férovo napredovať.

Hore uvedené hodnoty znejú bežne. Nie je to nič nové a možno si poviete, no tí bartovci asi majú malo roboty, keď vymýšľajú čo je vymyslené a ešte sa kvôli tomu aj presunú na chatu. Áno,  takto spísané to jednoducho vyzerá a určite sa niektorou z týchto hodnôt riadite aj vy. My sa ale chceme zlepšovať a riadiť všetkými, lebo víziu a kde chceme byť o pár rokov, máme jasnú :)

A aby ste si nemysleli, že sme celý víkend len diskutovali, pridávam niekoľko fotiek aj z našich iných aktivít. Čakal nás totiž  bowling, hudobný networking, gurman fest v podaní grillmajstra Miša, trailový beh, vyskúšali sme elektrobicykle a testovali sme bartonády. Bol to dobrý a užitočný teambuilding a tešíme sa na ďalší.