Zľavové poukážky sú populárnym nástrojom, ktorý motivuje zákazníkov, aby nakúpili skôr či vo väčšom množstve. Každý eshop však potrebuje niečo iné a preto aj my programujeme túto funkcionalitu vždy trochu odlišne. Príkladom sú dva známe e-shopy v našej správe – Tatrasvit.sk a Edsi.sk. Kým jeden si vystačí s dvoma typmi poukážok, druhý ich má desiatky. Prečo? Určuje to cieľová skupina aj marketingová stratégia.
Tatrasvit.sk: Ponuka zameraná na newsletter a nákup viacerých produktov
Tatrasvit.sk je obchod predávajúci prioritne ponožky, pančuchy a spodné prádlo. Zároveň ide o pomerne nový eshop – v máji oslávil rok fungovania. Ešte teda nemá vybudovanú stálu základňu zákazníkov a potrebuje sa na online trhu zviditeľniť. Práve preto sme preň pripravili 2 druhy poukážok:
Prvý typ je poukážka za odoberanie newslettera. Jej cieľom je získavanie nových registrovaných zákazníkov, a preto je platná iba pre nové používateľské kontá a umožňuje získanie zľavy len pri prvom nákupe. Táto poukážka je priamo prepojená s prostredím Mailchimp. V prvom kroku vygenerujú administrátori eshopu zľavový kód. Po prihlásení sa na odber Mailchimp následne tento kód odošle na uvedenú mailovú adresu. Pri použití kódu na eshope sa potom vždy kontroluje, či sú splnené všetky stanovené podmienky – prihlásený užívateľ, odber newslettera a ešte neuplatnený kupón. Ak je všetko v poriadku, zľava sa odráta z ceny produktov.
Druhá poukážka ponúka zvýhodnenú cenu pri nákupe 3 a viac produktov. Ak je aktívna, o možnosti jej využitia informuje zákazníkov napríklad univerzálne použiteľný banner v záhlaví stránky. Zľava je rozdelená medzi produkty a, ak to admnistrátor povolí, je možné ju uplatniť aj na viacero kusov jedného tovaru.
Veľkou výhodou poukážky je, že funguje ako skvelý hromadný motivátor. Výbornú funkciu však plní aj v prípadoch, kedy je potrebné vyprázdniť miesto v sklade, napríklad pri zmene sezón.
Obe tieto poukážky je možné definovať pre českú aj slovenskú verziu eshopu. Mieru ich využitia môžu správcovia sledovať priamo v administrácii, vďaka čomu majú prehľad o tom, aký typ zľavy je pre používateľov atraktívnejší. Pre zlepšenie prehľadnosti má každá poukážka názov a kód.
Systém navyše ponúka dodatočné funkcionality, ako možnosť nastavenie minimálnej ceny objednávky pre jej uplatnenie, obmedzenie jej platnosti na počet kusov alebo na akciový tovar, či priradenie konkrétnemu používateľovi. Platnosť poukážky sa zruší buď jej odstránením, alebo zmenením stavu z Aktívna na Zrušená.
„Takýto spôsob správy poukážok oceňuje klient najmä preto, lebo vďaka nemu dokáže jasne sledovať plnenie svojich marketingových cieľov. A ak sa tieto ciele rozšíria či zmenia, kupóny sú naprogramované tak, že ich doplnenie o ďalšie funkcionality bude bezproblémové a rýchle.“
– Zuzka, ecommerce podpora pre eshop Tatrasvit.sk
Edsi.sk: Flexibilita a veľký výber možností
Inak sa na zľavové poukážky pozerá etablovaný eshop Edsi.sk. Využíva prístup, ktorý je variabilnejší, flexibilnejší a plne v rukách administrátorov. Tí môžu poukážky vytvárať a následne určiť obmedzenie ich platnosti na základe dátumu, počtu produktov, limitu použitia, konkrétneho používateľa či maximálneho počtu kusov produktov, na ktoré sa zľava môže uplatniť. Zároveň majú možnosť poukážku nastaviť na konkrétny produkt, značku, kategóriu alebo typ používateľa.
Zľava môže mať 3 formy – percentá z nákupu, hodnota v eurách alebo darček k objednávke. Správcovia obchodu majú tiež dostupnú možnosť hromadného vytvárania poukážok pomocou CSV importu. Momentálne ich je v systéme aktívnych okolo 120 druhov.
„Takýto spôsob fungovania darčekových poukážok klientovi maximálne vyhovuje, pretože kupóny ponúkajú širokú škálu nastavení. Administrátori tak dokážu prispôsobiť zľavu pre rôznych zákazníkov a pokryť tak všetky ich potreby.“
– Mišo, ecommerce podpora pre eshop Edsi.sk
Koľko typov zľavových poukážok je teda skutočne potrebných?
Na začiatku si treba jasne stanoviť zámer. Ako vám majú poukážky pomôcť? Chcete viac registrovaných nakupujúcich, lebo začínate s aktívnym emailovým marketingom a potrebujete ich adresy? Je nutné vyčistiť sklady? Oceniť verných zákazníkov? Testujete spoluprácu s influencerom a musíte mať teda prehľad o tom, ako je práve nim propagovaný zľavový kód využívaný? Poukážka vám môže pomôcť dosiahnuť akýkoľvek z týchto cieľov.
Dôležité však je vedieť ich správne nastaviť a vhodne komunikovať. Ak sa totiž raz dostanú do sveta a nebudú fungovať tak, ako ste v kampani na ne uviedli, emailová schránka vám môže doslova vybuchnúť sťažnosťami. Zároveň obyčajne platí, že menej je viac. Tisícky zľavových kódov “porozhadzovaných” po nete môžu pôsobiť nedôveryhodne a navyše sa v nich ľahko stratíte.