Juraj Kavka: Príprava športového portálu na MS je najmä o rýchlych operatívnych riešeniach

Už po štvrtýkrát bude o pripravovaných majstrovstvách sveta v hokeji informovať aj nami spravovaný portál sportnet.sme.sk. Stránka v čase priebehu zápasov dosahuje aj 30 000 unikátnych návštev súčasne a informácie sa na nej aktualizujú doslova každú sekundu. Ako ju na takúto veľkú súťaž programátori pripravujú? Na to sme sa opýtali nášho kolegu Juraja Kavku.

Dátum majstrovstiev sveta je obyčajne známy aj rok vopred. Kedy na ne začínaš portál pripravovať? 

S prípravami obyčajne začíname niekoľko mesiacov pred štartom majstrovstiev. Každý rok sa snažíme na portáli niečo vylepšiť, aby sme platformu zatraktívnili a prispôsobili ju najnovším požiadavkám na UX a UI. Minulý rok sme napríklad redizajnovali lištu s prehľadom zápasov a tento rok sa budeme pravdepodobne venovať podstránke s detailami zápasu. Chceli by sme už v úvode tejto stránky publikovať informácie o výsledkoch a autoroch jednotlivých gólov, a celý prehľad zjednodušiť a preorganizovať pre lepšiu čitateľskú orientáciu. Návrh redizajnu je už hotový, už to treba “len” dokončiť :)

Dôležitejšie, než dizajn, sú ale pravdepodobne aktuálne dáta. Kde ich stránka získava a ako je zabezpečená ich bezchybnosť?

Áno, dáta sú pre nás kľúčové. Získavame ich priamo z Českej tlačovej kancelárie (ČTK) prostredníctvom vlastného skriptu, takže na webe sa zobrazujú automaticky. Samozrejme, pri prvom zápase všetky čísla pozorne monitorujem a porovnávam s reálnym stavom zápasu, aby som si overil, že všetko funguje správne. ČTK totiž niekedy štruktúru svojich dát nečakane zmení, a to môže samozrejme spôsobiť chyby. Našťastie, okrem mňa pracuje na webe aj tím redaktorov, ktorí tieto dáta tiež sledujú, takže mám dodatočnú kontrolu. Pri niektorých dátach máme navyše k dispozícii aj ďalší externý zdroj, portál onlajny.eu, voči ktorému môžeme dáta ešte dodatočne preveriť.

Keď spomínaš redaktorov, aká je ich úloha, keď systém preberá dáta automatizovane?

Športoví redaktori sú pre sportnet.sme.sk veľmi dôležití. Hoci do systému prichádzajú dáta samé, stále ich treba pekne naformátovať, nahodiť do rôznych widgetov a správne prepojiť. Redaktori navyše vytvárajú aj množstvo vlastného obsahu, autorské články a komentáre, diskutujú s návštevníkmi portálu a starajú sa aj o zdieľanie obsahu na sociálne siete, ktoré je v dnešnej dobe kľúčové.

Spája sa so zdieľaním na sociálnych sieťach aj nejaká programátorská práca navyše? 

V systéme musí byť predpripravený spôsob zdieľania, s možnosťou zvoliť si vhodný náhľadový obrázok a text. Správne texty sú navyše veľmi dôležité aj pre Google a celkovo SEO stránky. Pred niekoľkými rokmi sme preto zaviedli aj spôsob generovania štruktúrovaných dát, vďaka ktorým dokáže Google vytvárať veľmi pekné prehľady informácií nad samotnými výsledkami vyhľadávania. Do tejto štruktúry nesmiem vôbec zasiahnuť, aby som niečo nepokazil :) Ale každý rok to kontrolujem a zdá sa, že stále funguje skvele. 

Musel si za tie 4 roky prípravy portálu na MS riešiť aj nejaký väčší problém?

Myslím, že poriadny problém sme tu ešte nemali. Zaujímavý bol ale incident, keď sa nám na portáli v profiloch jednotlivých hráčov na MS objavili namiesto fotiek hokejistov profilovky futbalistov. V našom systéme sú totiž všetky športy evidované v jednej databáze, a tak mali niektorí hráči rovnaké ID, čo spôsobilo zmätok. Oprava ale prebehla rýchlo a okrem niekoľkých úsmevných komentárov sa nič hrozné nestalo.

Prečo sú všetky športy v jednej databáze?

Kvôli centralizácii dát. Prostredníctvom služieb sportnet-u si môžu totiž manažéri pozrieť kompletné štatistiky jednotlivých hráčov, ich športovú históriu alebo aj zdravotné záznamy. Keďže je všetko v jednej databáze, informácie vieme spojiť do prehľadu rýchlejšie. Navyše, jedna väčšia databáza sa udržiava jednoduchšie, ako viacero menších. 

Čo je podľa teba na príprave portálu na MS najnáročnejšie?

Myslím, že náročná je najmä integrácia služieb tretích strán, ako nastavenie streamovania cez spomínané onlajny.eu alebo správne zobrazovanie dát z ČTK, a nasadzovanie reklám. Reklamní partneri majú totiž často dohodnuté vlastné reklamné podmienky, napríklad umiestnenie loga pri každom výsledku zápasu alebo vloženie banera do každého článku o MS, čo sa musí po dodaní grafík vždy ručne doprogramovať. Stáva sa ale, že grafiky prídu aj v deň štartovania prvého zápasu, takže musím pracovať naozaj rýchlo a riešiť prípadné komplikácie operatívne. Stránky navštevujú počas MS doslova milióny fanúšikov, takže správne zobrazovaná reklama je pre jej prevádzkovateľov veľmi dôležitá.

Jednou z ďalších extérnych zdrojov dát je aj portál sofascore.com.

Ako riešite na portáli nárazové nárasty návštevnosti, ktoré sú predpokladám časté hlavne počas priebehu kľúčových zápasov?

Servery sú nastavené tak, aby zvládli aj vyšší nárast návštevnosti, a máme samozrejme nasadených aj niekoľko automatizovaných nástrojov, ktoré nás na riziko výpadku vopred upozornia. Počas kľúčových momentov sme ale stále v pohotovosti, aby sme mohli akýkoľvek problém vyriešiť ihneď.

Posledná otázka: Komu držíš v týchto MS palce?

To je zbytočná otázka. Samozrejme, že Slovákom! :)

Ďakujem za rozhovor. 

Zaujíma ťa vývoj? Potom by ťa mohli baviť aj ďalšie články na túto tému!