Nebolo to tak dávno, čo sme s kolegami začali analyzovať správanie sa fanúšikov na Facebooku a porovnávať ho s dostupnými štatistikami. Na vlastnej koži firemnej fanpage sa nám potvrdil predpoklad, že seriózny obsah nemá šancu uspieť v konkurencii vtipných príspevkov.
Fungovanie sociálnej siete Facebook je modelové a do veľkej miery predvídateľné. A to vďaka získaným údajom o návštevnosti a konverzných pomeroch medzi videnými príspevkami a zdieľanými (resp. like-ovanými). Na základe týchto výsledkov sa dá prispôsobiť forma a načasovanie komunikácie smerom ku fanúšikom – napr. zverejnením statusu vo večerných hodinách (po 20. tej hodine), v určité dni alebo cez víkendy, kedy je preukázaný najväčší traffic. Niektoré zdroje uvádzajú, že najlepší deň na publikovanie obsahu je štvrtok, iné zas, že je to úplne najhorší deň, aký si len môžete vybrať. My sme zas prišli na to, že je úplne jedno :) Štvrtok sa totiž podľa našich skúseností nijako nevymyká priemeru.
Celkovo najväčší dosah majú stručné príspevky s obrázkami, videami, smajlíkmi; pretože práve grafické prvky sú schopné zaujať používateľa a inšpirovať ho nielen ku prečítaniu, ale aj k ďalšej aktivite, ako je označenie statusu cez „Páči sa mi“ alebo „Zdieľať“.
Z hľadiska obsahu majú značný potenciál príspevky, ktoré sú vecné a prinášajú užitočné informácie. Tie, ktoré sa snažia poradiť, priniesť novinky; jednoducho obohatiť všeobecný rozhľad. Toľko k teórii, ako by to malo byť…
A teraz zabudnite na predchádzajúce dve vety. Nie je to pravda.
Fenomén zábavy vždy zatieni to, čo by malo byť hodnotnejšie
20. septembra tohto roku sme na nástenku pridali vtipne ladený príspevok s teplovzdušným balónom a popisom, že „asi už ide šéf do roboty“. Výsledok: príspevok bol videný 643x bez akéhokoľvek promovania. Z toho 23 ľudí ho like-ovalo, pribudlo 5 komentárov a 1 zdieľanie.
Pre porovnanie: 11. októbra sme publikovali na našej fanpage status o novej verzii aplikácie GetPosition 1.1 s optimalizáciou pre iOS7, pričom sme zistili, že zo strany AppStore nebolo zrealizované skúšobné prihlásenie. To znamená, že pri upgradoch ide zrejme len o formálnu kontrolu (minimálne v našom prípade to tak bolo). Videli sme to, ako zaujímavú informáciu nielen pre developerov, ale aj pre konečných zákazníkov. Jednoducho sme ju považovali za podnetnú, za hodnú zamyslenia sa a diskusie. Preto sme príspevok nechali promovať a k dnešnému dňu ho videlo až 8776 ľudí.
A výsledok? Nečakane skromných 6 like-ov, 0 komentárov, 0 zdieľaní.
Tu narážame na veľký paradox, ktorý nás prekvapil v tom, že fanúšikovia vždy dajú prednosť zábavnému obsahu pred „serióznym“. A to napriek akýmkoľvek štatistikám v prospech užitočných článkov.
Na druhej strane sa môžeme zamyslieť nad tým, čo je primárnym cieľom sociálnych sietí. Je to bezstarostné trávenie voľného času s priateľmi a zábava. Preto (pokiaľ sa to nezmení) to zatiaľ vyzerá tak , že najviac like-ov na firemnej fanpage budeme mať pri rekreačných príspevkoch…