AI riešenia transformujú športovú analytiku

Vitajte v budúcnosti futbalu – týmito slovami ma privítal World Football Summit (WFS), celosvetová konferencia s cieľom spojiť odborníkov z rôznych oblastí a diskutovať o trendoch, ktoré menia futbalový svet. Ako developer digitálnych riešení pre Slovenský futbalový zväz som sa tu prišiel inšpirovať pre ďalší rozvoj našich projektov, no nebol som si istý, čo presne mi takáto športová konferencia ponúkne. Realita napokon prekonala všetky moje očakávania.

Konferencia mi potvrdila, že futbal ponúka naozaj obrovskú technologickú platformu, ktorá prináša nespočetné príležitosti pre rozvoj IT riešení. Svedčili o tom aj prítomné spoločnosti. Majoritu totiž tvorili startupy a firmy, ktoré sa snažia do športu vniesť umelú inteligenciu. Od analýzy tréningov až po detailné štatistiky zo zápasu, to všetko dokážu spracovať z jedinej videonahrávky. Tieto 4 novinky ma oslovili najviac:

  1. ResPo-Vision predstavila program, ktorý dokáže identifikovať hráčov z videonahrávky prostredníctvom AI, následne analyzovať ich kinetiku a vygenerovať rôzne pohľady na konkrétne situácie, podľa potreby rozhodcov, trénerov alebo fanúšikov. Ako bonus navyše poskytuje aj detailné štatistiky každého hráča.
  2. BIGBRO.AI ponúka softvér schopný generovať heatmapy a vytvárať okrem štatistík aj základné analýzy pohybu futbalistov. 
  3. Anglický startup VEO vyrába špeciálne kamery s dvomi širokouhlými objektívmi schopnými snímať celé ihrisko. AI následne spracuje nahrávku a vygeneruje finálne video.
  4. Moments LAB predstavil nástroj, ktorý dokáže z videonahrávky vytvoriť report pre reklamných partnerov. Ten obsahuje napríklad informácie o tom, koľkokrát sa logo sponzora zobrazilo divákom, na ako dlho a dokonca aj v akej veľkosti. Produkt tiež obsahuje výkonný vyhľadávač umožňujúci získať podrobnú štatistiku zobrazenia loga v kontexte konkrétneho hráča.
Ukážka funkcionalít programu z dielne ResPo-Vision.

Sociálne siete ako hlavný zdroj informácií

Okrem AI bola jednou z kľúčových tém konferencie aj zmena spôsobov propagácie futbalu. Moderný fanúšik totiž už často nesleduje celý priebeh futbalového stretnutia, ale skôr sa venuje sociálnym sieťam, kde vyhľadáva highlighty a najzaujímavejšie momenty. Paradoxom je, že nakoniec týmto spôsobom strávi pri futbale ešte viac času, než by mu trvalo pozeranie zápasu. Práve preto je kľúčové čo najrýchlejšie generovanie a zdieľanie takéhoto obsahu, v čom môžu zásadne pomôcť práve vhodne zvolené technológie.

Diskusia o budúcnosti propagácie futbalu.

Na záver teda už len krátko – účasť na WFS pre mňa nebola len inšpiratívna, ale aj poučná. S riešeniami, ktoré som videl, máme totiž možnosť digitalizovať a zlepšiť zážitok pre širokú základňu futbalových fanúšikov, hráčov aj predstaviteľov športového manažmentu. Už teraz sa teším, čo prinesie budúcnosť.

Konferencie sa so mnou zúčastnil aj Ján Letko, vedúci IT oddelenia Slovenského futbalového zväzu. Ďakujem za príjemnú spoločnosť.