10 typov "temných" UX postupov - Bart Digital Products 10 typov "temných" UX postupov - Bart Digital Products

10 typov „temných“ UX postupov

Oblasť UX (User experience) vznikla s cieľom zlepšovať skúsenosti a interakcie, ktoré majú používatelia pri používaní služieb a produktov. Čo sa však stane, ak dizajnéri zneužijú svoje skúsenosti v neprospech používateľov?

Ak dizajnéri využijú UX na to, aby používateľom spôsobili škodu, jedná sa o tzv. “temné UX”.

Temné UX nastáva vtedy, ak dizajnér ovplyvní používateľa tak, že to prospieva viac záujmom spoločnosti, ako jemu samotnému.

V tomto článku si ukážeme 10 príkladov, ako môže takéto temné UX vyzerať.

1. Hodiť návnadu a otočiť

V princípe to funguje tak, že zákazníka nalákame na jednu vec, ale vzápätí otočíme a stane sa niečo iné než očakával. Napr. ho nalákame na produkt zadarmo, ale následne od neho budeme vyžadovať poštovné v ďaleko vyššej cene. 

2. Skrytá reklama

Je to reklama, ktorá splýva so stránkou a tvári sa ako obsah. To zvýši šancu, aby naň používateľ klikol.

3. Zavádzanie

Dizajn cielene zameriava vašu pozornosť na jednu vec, aby odvrátil pozornosť od druhej, častokrát pre vás výhodnejšej.

 

4. Nevyžiadané správy vašim priateľom

Produkt žiada o prístup k vašej e-mailovej adrese alebo sociálnej sieti pod zámienkou, že bude použitá na dosiahnutie požadovaného výsledku (napr. hľadanie priateľov), ale potom pošle spam všetkým vašim kontaktom v správe, ktorá tvrdí, že je od vás.

 

5. Skryté poplatky

Dostanete sa k poslednému kroku procesu platby, len aby ste zistili, že sa objavili nejaké neočakávané poplatky, napr. poplatky za doručenie, daň atď.

 

6. Klamlivá otázka

Otázka je formulovaná tak, aby zmiatla používateľa. Čo myslíte? Ak kliknete na zrušiť, tak zrušíte vašu objednávku, alebo zrušíte vyskakovacie okno?

 

7. Vyvolať pocit viny

Cieľom je vyvolať v používateľovi pocit viny, ak zvolí inú, ako nami preferovanú možnosť.

 

8. Dostať do pasce

Dizajn je navrhnutý tak, aby vám umožnil sa čo najjednoduchšie dostať do určitej situácie (napr. vytvoriť účet). Ale v momente, ak chcete z tejto situácie odísť (napr. zrušiť účet), tak natrafíte na kopec prekážok.

 

9. Strach z premeškania

Cieľom tejto metódy je vyvolať v používateľovi pocit, že daný produkt je veľmi žiadaný, čím ho vystavíme tlaku a nútime ho tak urobiť rýchle rozhodnutie. Používateľ tak nadobúda pocit, že ak sa rýchlo nerozhodne, tak príde o možnosť kúpiť tento produkt.

 

10. Prekĺznutie do košíka

S touto technikou sa môžete častokrát stretnúť v internetových obchodoch. Stáva sa to vtedy, keď do košíka pridáte “záhadne” ďalšiu položku spolu s produktom, ktorý ste si skutočne vybrali. Častokrát pomocou zaškrtávacieho políčka na predchádzajúcej stránke. Preto si pred zaplatením vždy dôkladne skontrolujte váš nákupný košík.

Na záver by som len pripomenul, že cieľom dobrého UX je zjednodušiť prácu s vašim produktom. Preto by sme sa týmto postupom mali vyhnúť a v prípade, ak sa rozhodneme niečo z toho použiť, je potrebné nájsť správnu mieru medzi spokojnosťou používateľa a cieľom vašej spoločnosti.