Bart Digital Products Bart Digital Products

Ako správanie zákazníkov v kamenných predajniach ovplyvňuje tvorbu e-shopov

Viete o tom, že aj vy a váš spôsob nakupovania v obchodoch, ovplyvňuje výzor a funkčnosť e-shopov? Nemyslím tým „krabicové“ e-shopy, ktorých vizuálna stránka a funkčnosť sú užívateľom vopred dané a je možné sa pohybovať len v rámci striktne vytýčených mantinelov.

Myslím tým e-shop, ktorý je tvorený na mieru, s cieľom poskytnúť návštevníkovi to, čo hľadá a viesť ho k požadovanej aktivite (dosiahnuť čím väčší konverzný pomer medzi návštevníkom a zákazníkom).

Elektronický obchod by mal rovnako, ako aj klasické obchody, vedieť osloviť návštevníkov tak, aby ich premenil na svojich zákazníkov. Spomeňte si na svoj posledný nákup vo väčšom obchodnom centre. Išli ste tam s cieľom nakúpiť vopred vytipovaný tovar (podľa potreby), prípadne len tak sa pozrieť, čo majú nového…a nakoniec ste sa domov vrátili aj s niečim úplne iným :)

Áno, predajcovia veľmi dobre vedia, ako má byť tovar usporiadaný, aby čo najviac oslovil zákazníka. Pre tieto činnosti existuje dokonca jednotné pomenovanie, tzv. merchandising. Dnes má stále viac a viac svoje miesto dokonca aj v prostredí internetových obchodov. Skúsme sa pozrieť na to, čo všetko robí nákupné centrum preto, aby oslovilo zákazníka, a ako sa to dá aplikovať v rámci internetového obchodu:

1. Príjemné, nerušivé prostredie

Zákazníci sa vždy radi vrátia tam, kde sa cítia dobre. V prípade elektronického obchodu by mal u nich dobrý dojem vyvolať dizajn stránky – už na prvý pohľad. Ten by mal obsahovať ľahko zapamätateľné prvky. Netreba sa brániť rôznym dizajnom na jednotlivých podstránkach. Je potrebné sa odlíšiť a neriešiť stránku „krabicovo“. Klasické bočné menu pre produkty a hlavné pre info o spoločnosti na všetkých podstránkach – to vám určite originalitu v dizajne neprinesie. A ani rozpoznateľnosť v rámci konkurencie.

2. Jednoduchá navigácia stránky

Nič nie je horšie, ako blúdiť po obchode a nevedieť, kde je čo umiestnené. Pred časom u nás prerábali usporiadanie hypermarketu v jednej veľkej francúzskej nemenovanej sieti. Odvtedy tam už nakupovať dobrovoľne nechodím. Toto je jedna z najväčších chýb, ktorej sa dopúšťajú tak kamenné obchody, ako aj e-shopy. Neprehľadnosť, ťažká orientácia, malo možností výberu produktu.

Oproti kamennému obchodu má e-shop ešte aj veľkú výhodu. A to: zaradenie produktov na viacero miest súčasne…veď napr. detské lyžiarske rukavice viem hľadať jednak pod kategóriou deti, ako aj pod športom, v sekcii lyžovanie či v kategórii oblečenie (všeobecne).

Ak má používateľ na webe hľadať svoj produkt neprimerane dlho, je vysoká pravdepodobnosť, že stránku opustí a nakúpi u konkurencie, ktorá do svojej stránky vniesla užívateľsky orientovaný pohľad (user friendly prehliadanie stránky).

3. Logické usporiadanie produktov

Príbuzné, či doplnkové tovary na jednom mieste. V prostredí internetu to znamená správne začlenenie produktov do kategórií, zobrazenie variantného či doplnkového tovaru pre práve prezeraný produkt. Môžeme teda zároveň hovoriť o pridanej hodnote v podobe usmernenia zákazníka, čo ďalšie sa odporúča dokúpiť k vybranému produktu.

4. Akciové ponuky na viditeľnom mieste

V nákupnom centre ich zväčša nájdete pri vstupe, aby boli na očiach. V internetovom obchode máte oveľa viac možností. Bežným postupom je mať top produkty na úvodnej stránke (zároveň sú však začlenené medzi ostatnými produktmi). Medzi ďalšie možnosti patrí napríklad rozdelenie na podkategórie (top produkty, akcie, happy hour atď.), prepojenie akcií zo stránky so sociálnymi sieťami. Tu si treba zobrať príklad z hypermarketov a ich letákov. Pravidelne nový sortiment v akcii a v primeranom počte.

Niektoré e-shopy totiž riešia akcie veľmi zle. Ak natrafím na stránku, kde vyše polovica produktov je v akcii, určite si ju nezapamätám pre kvalitu, jedinečnosť, ktorou sa pritom môžu jej produkty vyznačovať. Zapamätám si ju pre veľké množstvo akcií. Takto učíme užívateľa, aby akcie očakával. Učíme ho, aby akonáhle nenájde na stránke v akcii to, čo hľadá, stránku opustil…Pritom ten daný produkt môže byť za výbornú cenu aj bez akcie.

5. Dobrá informovanosť o produktoch

Túto formu veľmi dobre poznáme v podobe letákov. Internetový obchod to rieši napríklad cez sociálne siete, newsletter, mobilný marketing. Informácie sú zasielané a zobrazované len ľudom, ktorí o ne majú záujem. A vďaka výbornej spätnej väzbe je možné vytvoriť si predstavu o svojich zákazníkoch. Ak chceme osloviť aj iných ľudí, veľmi dobre poslúži cielená internetová reklama, ktorej výhodou je, že sa oslovia vopred definovaní zákazníci a nejde o strieľanie naslepo.

Pri tvorbe elektronických obchodov je teda potrebné zohľadniť všetky spomínané vlastnosti a nezabúdať ani na tie, ktoré sú špecifické len pre internetový obchod.

  1. Jasne definované postupy objednávania bez prekvapení a zbytočne zdĺhavých postupov

  2. Viac možností vyhľadávania a navigácie

  3. Jednoduchosť použitia stránok

  4. Dodržanie technologických štandardov

  5. Optimalizácia pre najbežnejšie prehliadače