Ladislav Perduk na konferencii Ecommerce Expo, vizitka s QR kódom na tému SEO a budúcnosť vyhľadávania na webe Ladislav Perduk na konferencii Ecommerce Expo, vizitka s QR kódom na tému SEO a budúcnosť vyhľadávania na webe

AI a budúcnosť vyhľadávania na webe – na čo sa pripraviť?

Google bol po dlhé roky neohrozeným kráľom internetového vyhľadávania. Jeho algoritmy formovali nielen to, aký obsah na webové stránky umiestňujeme, ale aj spôsob ich programovania – všetko s cieľom dosiahnuť vyššie pozície vo výsledkoch vyhľadávania. S príchodom umelej inteligencie sa však tento monopol začína oslabovať. Čo to znamená pre developerov?

Práve tejto téme sa venovalo viacero prednášok na eCommerce Expo v Londýne, ktorého som sa v septembri 2024 zúčastnil. Odborníci, ktorí prezentovali svoje názory a nástroje, sa jednoznačne zhodli na tom, že budúcnosť vyhľadávania je založená na relevantnosti a aktuálnosti informácií. Používateľ už nechce len zoznam odkazov, ale konkrétnu odpoveď na svoju otázku – ideálne ihneď a úplne presne.

Vzostup nových AI nástrojov: Kontext, relevantnosť a aktuálnosť

Potrebu relevantných a aktuálnych informácií dokonale pokrývajú nové AI nástroje založené na veľkých jazykových modeloch (LLM), ktoré neponúkajú len zoznam odkazov, ale konkrétnu a priamočiaru odpoveď. 

Ide napríklad o populárny ChatGPT, ale aj o čoraz obľúbenejší Perplexity AI, ktorý kombinuje výhody tradičného vyhľadávania s presnosťou generatívnej AI. Spolu s odpoveďou na otázku vám totiž ponúkne aj relevantné zdroje, súvisiace témy či dokonca možnosť vygenerovaný text kopírovať, zdieľať alebo preformulovať.

Zaujímavým trendom je vzostup TikToku, ktorý preferuje ako hlavný vyhľadávač obsahu až  40% internetových používateľov narodených po roku 1996. Táto pôvodne sociálna sieť im poskytuje rýchle a “ľahko stráviteľné” odpovede vo forme krátkych videí, bez nutnosti zdĺhavého čítania alebo preklikávania sa cez množstvo odkazov. Vizuálny formát nielenže uľahčuje konzumáciu informácií, ale zvyšuje aj ich zapamätateľnosť.

Čo na to Google?

Google zareagoval na tieto trendy svojím vlastným nástrojom Search Generative Experience (SGE), ktorý má poskytnúť používateľom komplexnejšie a informatívnejšie odpovede priamo v rámci výsledkov vyhľadávania. Táto novinka však zatiaľ čelí obrovskej vlne kritiky, pretože jej odpovede sú často nepresné, generované bez ohľadu na kontext či overenie verejne dostupných faktov. 

Vedenie Google odpovedalo na výsmech zo strany verejnosti vyjadrením, že SGE je ešte stále v experimentálnej fáze. Zároveň uviedli, že do konca roku 2024 prejde výraznou optimalizáciou, a to aj vďaka integrácii nového jazykového modelu PaLM 2. Otázkou však zostáva, či dokáže Google včas dobehnúť svojich nových konkurentov, ktorí napredujú s každou jednou používateľskou interakciou.

Ako optimalizovať web pre AI?

Napriek tomu, že Google postupne stráca svoju dominantnú pozíciu na trhu, SEO ako také ešte zďaleka nie je prežitkom – AI nástroje, ako sú ChatGPT či Perplexity, totiž naďalej používajú crawling na prehľadávanie webových stránok a stále sledujú aj kľúčové slová, spätné odkazy či štruktúru stránky a jej nadpisov. 

Ak však chcete, aby tieto nástroje v odpovediach zobrazili práve váš web, môžete im trochu pomôcť:

1. Umožnite AI crawlerom prístup k vašim stránkam

Pri optimalizácii webov pre AI nástroje je dôležité, aby nebol prístup k stránkam blokovaný. Skontrolovať si to môžete v súbore robots.txt, ktorý by nemal obsahovať žiadne Disallow: / príkazy. Naopak, ak chcete AI crawlerom prístup explicitne povoliť, môžete pridať riadky 

User-agent: GPTBot

Disallow:

Ďalšie prehliadače, ktoré by ste mohli pozvať na svoj web, sú BingBot, GoogleBot či CognitiveSearchBot, ktorý využíva napríklad Microsoft Azure. 

2. Využívajte FAQ

AI nástroje vyhľadávajú odpovede vo formáte, ktorý je pre nich ľahko spracovateľný. Preto je dôležité štruktúrovať obsah jasne a prehľadne. Jedným z najlepších spôsobov, ako to dosiahnuť, je používať FAQ sekcie (Často kladené otázky). 

Zahrnutím otázok a odpovedí priamo na stránke rozpoznajú AI nástroje kontext rýchlejšie a radi poskytnú používateľom odpovede práve z vášho webu. Pomôže tiež, ak bude otázke priradená úroveň nadpisu, aby ste zdôraznili jej dôležitosť.

3. Odkazujte na relevantné zdroje

AI nástroje uprednostňujú obsah, ktorý je dobre podložený a transparentne citovaný. Ak teda zdieľate informácie čerpané z externých zdrojov, je dôležité zabezpečiť, aby bol ich pôvod ľahko dohľadateľný. Stačí, ak priamo do textu pridáte relevantné hypertextové odkazy.

Čím kvalitnejšie zdroje máte, tým vyššia je autorita vášho webu v očiach AI systémov a tým viac ich budú preferovať vo výsledkoch vyhľadávania.

Pozitívny pohľad na záver

Napriek tomu, že sa spôsob vyhľadávania výrazne mení, základné princípy stále platia, a tým pádom zostáva práca web developerov v zásade rovnaká. Optimalizácia pre AI vyhľadávače však na druhej strane otvára nové príležitosti na trhu. 

Už dnes vznikajú nástroje, ktoré analyzujú, ako sa stránky zobrazujú v AI nástrojoch, a poskytujú firmám odporúčania, ako túto viditeľnosť vylepšiť. Príkladom je novinka na anglickom trhu s názvom ziptie.dev alebo už etablovaný Semrush s rozšírenou ponukou AI-friendly funkcionalít.

Ako zaznelo na eCommerce Expo, umelá inteligencia je v tomto bode už neoddeliteľnou súčasťou nášho sveta. Čím skôr si na to firmy zvyknú a začnú tieto technológie využívať vo svoj prospech, tým lepšie budú pripravené na budúcnosť.

Zdroje:

Zaujíma ťa vývoj? Potom by ťa mohli baviť aj ďalšie články na túto tému!