Stretávam sa s množstvom prevažne nových klientov, ktorí stále nechápu, že po spustení eshopu sa všetko ešte len začína. Nechápu prečo by mali písať blog a už vôbec nevidia dôvod prečo by mali pracovať so sociálnymi sieťami alebo newslettrom. Na základe týchto skúsenosti som sa rozhodol napísať tento krátky blog, kde zhrniem najčastejšie používane marketingové kanály, ktoré sú nevyhnutné ak chcete prevádzkovať vlastný eshop.

Predtým ako začnem, chcem ešte podotknúť, že výber správnych marketingových kanálov by mal prebehnúť ešte skôr, ako sa programátor pustí do programovania nového eshopu, aby sa nezabudla naprogramovať funkcionalita potrebná pre využívanie marketingových kanálov (napr. prepojenie s mailchimpom, tlačidla na zdieľanie na soc sieťach a pod.)

SEO

Skratka je z anglického Search Engine Optimization. Sú to aktivity, ktoré súvisia so zlepšením pozícii vo vyhľadávačoch (u nás hlavne vo vyhľadávači Google). Môžu to byť aktivity, ktoré je potrebné vykonať priamo na Vašom eshope (onpage SEO), ale aj mimo webu (offpage SEO). Príklad onpage faktorov, ktoré môžu ovplyvniť pozície vo vyhľadávači sú napríklad: duplicitný obsah, neplatné odkazy, kľúčové slová v url adresách, relevantné nadpisy, ale aj popis produktu, či titulok a rýchlosť načítavania eshopu. Dôležité sú taktiež používanie SSL certifikátu a prispôsobenie pre mobilné zariadenia. Medzi offpage faktory patrí hlavne linkbuilding a dôveryhodnosť eshopu.

Sociálne siete

Absolútným fenoménom je na Slovensku Facebook, ktorý využíva približne polovica Slovákov. Na druhom mieste je Instagram, ktorý má s Facebook-om prepojenú reklamnú sieť, a tak bude propagácia Vašich reklám ešte jednoduchšia. Google+ je dôležitý hlavne z hľadiska lokálneho cielenia na užívateľov a vie Vám priniesť taktiež nemalé konverzie. A samozrejme netreba zabúdať ani na ďalšie sociálne siete ako sú Twitter, Pinterest, Linkedin, či Youtube. Správny výber sociálnych sietí závisí hlavne od zamerania Vášho eshopu (cieľovej skupiny).

E-mailing

Lacná a veľmi účinná forma marketingu, ak ju uchopíte za správny koniec. Prvým krokom je budovanie databázy e-mailových adries. Pri budovaní môžete motivovať používateľov percentuálnou zľavou, alebo malým darčekom. Potom, čo získate od používateľa e-mail je dôležité nastaviť správnu segmentáciu, plán rozosielania a taktiež vzhľad e-mailov, ktoré budete posielať. V bart.sk odporúčame používať nástroj Mailchimp, ktorý vám zjednoduší prácu. Zaujímavosťou sú aj automatizované e-maily.

PPC reklama

Skratka PPC je z anglického Pay Per Click. V preklade to znamená, že platíte za klik na reklamu. Na Slovensku je najpoužívanejším nástrojom Google AdWords, ktorý umožňuje vytváranie kampaní v rámci vyhľadávacej sieti (vo vyhľadávači Google) a v obsahovej sieti (na partnerský web stránkach). Výhodou je veľmi dobré cielenie a jednoduché meranie konverzií. PPC kampaň určite nespúšťajte dovtedy, pokiaľ nemáte správne optimalizovaný svoj eshop. Nemusíte dosiahnuť požadovaný efekt.

Display reklama

Tento druh reklamy je reklamou v obsahovej sieti, ktorú som spomínal už vyššie. Dôležitým pojmom pri tejto forme reklamy je remarketing. Poznáte to: hľadáte nový kávovar do kuchyne, prezeráte si niekoľko eshopov, ale nenakúpite. Na druhý deň ráno čítate svoj obľúbený denník, kde na Vás zrazu “vyskočí” banner s kávovarom, ktorý ste si včera obzerali. Náhoda? Nie! Remarketing.

Cenové porovnávače

U zákazníkov veľmi obľúbené hlavne preto, že tam môžu nájsť tisíce produktov na jednom mieste a veľmi ľahko v nich filtrovať, ale z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že obľúbenosť si získali hlavne kvôli používateľským recenziám, či už na produkt, alebo na samotný eshop. Na Slovensku sú najznámejšie porovnávače Heuréka a Pricemania. K používaniu je potrebné sa zaregistrovať a vložiť tzv. XML feed. Porovnávače disponujú aj rozšírenou funkcionalitou, akou je napríklad PPC reklama, alebo možnosť merania konverzií.

Obsahový marketing

Úlohou obsahového marketingu je tvoriť pútavý obsah, ktorý môžu používatelia vyhľadať a následne zdieľať a zvyšovať tak traffic eshopu. Vytvorte si na svojom eshope sekciu blog, kde budete Vašich zákazníkov edukovať. Budú Vám za to vďačný. Ak predávate na svojom eshope nábytok, napíšte článok ako farebne skombinovať farby nábytku s farbou steny. Ak sa zaoberáte predajom alkoholu, pridávajte zaujímavé recepty na miešané nápoje a koktaily. Obsahový marketing nie je len blog. Sú to aj kvalitné popisky produktov. Dajte si na nich záležať, nech sú unikátne. Nekopírujte ich. Inšpirujte sa, ako to robia iné eshopy, napríklad woox.cz.

Viral marketing a blogeri

Ako už samotné slovné spojenie naznačuje, viral marketing sa bude týkať niečoho virálneho, teda rýchlo sa šíriaceho. V dnešnej dobe sú to hlavne virálne video kampane, rôzne výzvy, či súťaže. K tomu, aby sa stala kampaň virálnou je potrebné človeka dostatočne zaujať, alebo ho motivovať. V poslednej dobe sa medzi virálne videá dostávajú aj videá slovenských youtuberov, ktorý “zbierajú” svojich followerov ako ovečky, a keď ich majú dostatok môže prísť aj ponuka od firmy na odprezentovanie nejakého zaujímavého produktu. Medzi TOP slovenských Youtuberov patrí bezpochyby Sajfa.

Video marketing

Video marketing v súčasnosti najhorúcejším želiezkom v ohni. Videom viete povedať ľuďom podstatu oveľa rýchlejšie ako textom. Okrem toho v dobe smartfónov a tabletov, si viete videá natáčať aj svojpomocne. Samostatnou kapitolou je video reklama, s ktorou sa môžete stretnúť hlavne na Youtube a čoskoro aj na Facebooku.

PR články

Prostredníctvom PR článkov môžete šíriť povedomie o Vašej značke či produkte a zároveň posilniť  relevantné spätné odkazy. Dbajte na to, aby boli texty dostatočné dlhé, správne formátované pre lepšiu čitateľnosť a hlavne aby boli unikátne. Taktiež je dôležité, aby PR článok aspoň čiastočne súvisel s obsahom portálu, na ktorý je vkladaný.

 

Ako vnímame online marketing v bart.sk?