Bart Digital Products Bart Digital Products

Vytvoríme nový digitálny produkt do zajtrajšieho rána ? Bude to výzva.

Košice sa stali akýmsi slovenským IT Valley. 10 000 odborníkov, pribúdajúce projekty, neustále sa otvárajúce nové pozície. „Máme nedostatok odborníkov“, dozvedáme sa z viacerých zdrojov. Kde ich máme hľadať? Ako jednotlivé pozície obsadiť?

S dopytom po ľuďoch bojujeme aj my v bart.sk. Stále. Je však správnym riešením neustále hľadať ľudí a nehľadať možnosti zlepšenia inde? Nie je predsa možné, aby napredovanie projektov a firmy ako takej, stálo na niekoľkých kvalifikovaných ľuďoch. Do rovnice musia patriť aj iné prvky.

Tak sme skúsili experiment a rovnicu okrem kvalifikovaných ľudí rozšírili o fungujúci proces a správne zvolené nástroje. A toto sme následne vyskúšali na ľuďoch. Zvonku. Ľuďoch, ktorých sme nepoznali. Ľuďoch u ktorých sme si neboli istí ich znalosťami, skúsenosťami. Vedeli sme len, že radi programujú a sú ochotní sa podieľať na menšom programovacom maratóne počas jedného zimného piatkového večera.

Ako to prebiehalo?

Zistili sme záujem a boli sme milo prekvapení. A aj pobavení, (alebo sme mali byť pohoršení?), že na projekt manažment sa cítila až jedna osoba.

prihlasenych

Následne sme sa na partičku programátorov dostatočne pripravili. Noc je dlhá a pri rozmýšľaní sa hlad a smäd prihlásia rýchlejšie.

jedlo

Začali sme popoludní o 5tej a náš mini projektík si predstavili. Jednalo sa o produkt, zatiaľ bez mena ale s veľmi dôležitou funkciou minimálne u nás vo firme.

cakajuci

Verte mi, že takúto vecičku oceníte, keď Vás je vo firme cez 20 a záchody, vždy keď sa na ne vyberiete, sú stále obsadené.

Na noc sme sa pozerali ako na jeden vývojový cyklus, ktorý by mal obsahovať všetky etapy vývoja. A začali sme rovnako, ako začíname aj pri reálnom zákazníkovi. Diskusiou.

V prvej časti nášho večera sme mali spoločný brainstorming. Marek, náš big boss, ktorý bol v tento večer zároveň zákazníkom, nám riešenie predstavil a popísal jeho high level požiadavky. Spoločne sme s ním požiadavky rozbili do menších častí, potom nás ešte motivoval objednaním pizze a odišiel s tým, že sa vráti ráno na demo. A poraď si ako vieš.

O slovo sa v danom momente prihlásila už hore spomínaná osoba, ktorá sa pasovala do pozície projekt manažéra…Alebo v našom prípade produkt ownera . Pozornému oku možno neušlo, že náš produkt owner, Mirka, sa do procesu definovania detailných požiadaviek zapájala už v diskusii s Marekom a spoločne vytvárali detailné zadanie.

Po rozdelení sa do tímov sme nešli hurá systémom priamo do vývoja ale začali sme s plánovaním.

foto3

Plánovanie znamenalo tieto kroky: Zopakovanie zadania, jeho rozbitie do konkrétnych taskov zvlášť pre každý tím a ich spísanie na malé papieriky.

Prvé zaujímavé zistenie prišlo hneď. Nie v každom tíme bolo koncové zadanie o ktorom sme sa bavili 3 hodiny :D pochopené rovnako.Preto každý tím dostal dokumentáciu (rozumej fotku tabule, kde bolo zadanie zosumarizované)

Druhé prekvapenie na seba nenechalo dlho čakať. Zo 6tich tímov, každý pochopil proces definovania a spisovania taskov inak. No a náš online graficko markeťácky tím neplánoval vôbec. Rovno začali dizajnovať. Ach tí naši kreatívci..

Následne o 9tej sme mali prvý už reálny, no ešte stále plánovací meeting, kde sa papieriky nalepili na tabuľu a opätovne sa zhodnotilo, či všetky zadefinované úlohy v rámci nášho iteračného cyklu (noci) stíhame. Zopakovala sa veta. Radšej odovzdať 3 dokončené veci ako 10 rozrobených. Otázka za 100 bodov? Kto počúval?

Dohodli sa časy STAND UP meetingov, ktoré sa konali každé 2 hodiny a rovno sme s jedným začali. STAND UP meeting je vlastne krátky meeting, kde jeden člen z každého tímu prezentoval ako v tíme pokračujú, na čom budú pracovať v ďalších 2 hodinách, na aké problémy narazili, od koho budú potrebovať pomoc. Samotná debata o probléme a jeho riešenie sa už diala mimo meetingu, iba so zapojenými ľudmi a Scrum mastrom. Vždy sa tiež updatla tabuľa s aktuálnym stavom úloh.

Takto sme sa hodinu po hodine blížili k ránu. Android tím už okolo 4tej vedel že je zle nedobre ale humor ho neopúšťal. iOS tím sa zamotal na grafike a zabudol sledovať čas. APIčkári boli najveselší ….nevieme úplne presne či to bolo kvôli tomu, že ho tvorili programátori, ktorí sú v reále frontendisti alebo v tom malo prsty červené víno. Kreatívci sa navzájom výborne dopĺňali a kto by čakal súperenie o lepší, krajší, nadupanejší nápad medzi nimi, veľmi by sa divil.

Natívna reakťácka appka stratila o 5tej jedného zo svojich vývojárov ale druhý z partie statočne bojoval až do konca.

No a najtichší tím bol tím pre webovú aplikáciu manažmentu záchodov. Serióznosť bola na mieste, lebo táto apka mala zobrazovať štatistiky pre manažéra a to veru nie je sranda.

O 7mej keď zákazník Marek dorazil ho čakalo:
15 škatúľ po XXL pizzách
24 vypitých plechoviek Coly
27 vypitých energeťákov
20 vypitých pív a radlerov
3l vypitého vína
zjedených 5 kíl banánov
16 croissantov
500gramov chipsov

Ale čo je podstatnejšie

  • Parádny web: http://www.toilito.com/ a vytvorené sociálne siete k nemu

  • iOS appka, kde si používateľ vedel vybrať podľa lokality toalety, ktoré chce sledovať a vidieť stav obsadenosti na nich. Pridanou hodnotou bola zvuková notifikácia uvoľnenia sledovaného záchodu.

  • Natívna reakťácka appka, ktorá bola dizajnovo ozaj vymakaná a skrývala v sebe špeciálnu featuru pod názvom Rýchle prsty (crashovala každých 5 sekúnd …ale inak jej nič nechýbalo)

  • Webová manažérska appka, kde to štatistiky, podľa vzoru svojich tvorcov , zobrali vážne a rozhodli sa neukazovať viac ako treba…v tomto prípade vôbec

  • Dobrá nálada Laciho, ktorý svojim prístupom a skvelou náladou takmer predal nefunkčnú Android aplikáciu.

A v neposlednom rade ho čakala partička ľudí, ktorá to spoločne dotiahla aj keď nie do 100% ale určite do úspešného konca. To, že sa nám nepodarilo všetko dotiahnuť ako sme chceli nevadí, práve od toho tu agile proces je. Zákazník zhodnotil, že po tomto cykle by sa v realite určite zameral len na doladenie reakťáckej appky a po hlbšej analýze možno na iOS. Čo by znamenalo, že by investoval svoj čas, energiu a peniaze len do vecí, ktoré mu pravdepodobne prinesú zisk a nie do veľkého riešenia, ktoré reálne nepotrebuje.

My sme si overili, že ak je proces definovaný správne, vedia vzájomne spolupracovať a prinášať dobré výsledky aj neznámi ľudia. Zhodnotili sme tiež, že vďaka Google Drive, plánovacej tabuli, či ďalším toolom sa nám všetkým vyvíjalo lepšie, lebo sme vedeli aké nástroje, kedy použiť. No a po tomto zhodnotení sme zhodnotili, že už bolo dosť hodnotenia a išli sa na to vyspať.

Grafický návrh iOS aplikácie

Zopár momentiek